Nuffnang Ads

Saturday, July 30, 2011

Nilai Sebuah Kata Maaf

Saya percaya amalan segera meminta maaf selepas perselisihan faham benar-benar membantu untuk menenangkan hati kita. Satu kepuasan di mana sama ada kita bersalah atau pun tidak kita tahu itu satu perbuatan yang baik. Satu tindakan yang dituntut oleh agama kita juga. Kerana orang yang meminta maaf itu lebih mulia daripada yang diminta maaf. Betul ke ayat aku ni?

Saya pernah diajar tentang satu petua. Kalau kita berselisih faham atau bergaduh jangan biarkan keadaan tu berlarutan lebih daripada sejam. Saya tak ingatlah saya dapat daripada siapa tapi itu petua sepasang suami isteri yang dah lama kahwin. Jenuh lah pulak nak ingat siapa. Tak kisahlah kan yang penting benda yang baik tak salah kalau kita amal dan terapkan dalam kehidupan seharian.

Pada saya sendiri kalau kita amalkan gaduh tak lebih daripada sejam itu bermakna kita akan berusaha untuk menyelesaikan masalah dan menjernihkan keadaan dengan kadar segera. Kita akan cuba sedaya upaya untuk berbaik dan bila dah berbaik mesti kita akan happy kan? Cuba kalau kita biarkan je masalah tu sampai berjam-jam atau berhari-hari? Konon-konon egolah kan. Kita jugak yang sakit hati lepas tu tension lepas tu bengang sorang-sorang. Lepas tu gila pulak. Kebaikannya bukanlah pada kita sorang je tapi jugak pada hubungan tu. Kan elok kalau gaduh pun kejap-kejap je. Cepat baik cepatlah mesra dan manja.

Ada jugak yang kata segeralah meminta maaf kalau bergaduh. Sebab tak rugi pun kalau kita yang minta maaf. Lagilah dapat pahala. Sama ada orang tu nak maafkan kita atau tidak itu terpulang pada dia sebab tanggungjawab kita dah pun selesai sesudah kita meminta maaf. Eh saya ni pandai je cakap eh. Saya sendiri orang yang susah nak mengalah dan minta maaf. Bukan apa, kadang-kadang kita tak sedar dgn kekhilafan diri kita sendiri bila emosi dah menunggangi perasaan dan akal fikiran. Kadang-kadang bila dah sedar barulah kita terfikir yang orang lain jugak berhak untuk menerima kata maaf daripada kita. Sama ada dah terlambat atau tidak, kita sendiri yang akan tentukan. Kerana kata maaf itu harganya tidak ternilai. Infiniti.

Dah nak puasa ni. Salam maaf daripada saya untuk semua.

0 comments: