Nuffnang Ads

Tuesday, July 26, 2011

Dugaan & Sahabat

Tuhan menguji saya dengan satu situasi. Situasi yang mencabar kesabaran dan kekuatan saya. Situasi yang meletakkan saya di tengah-tengah persimpangan. Bagaikan sedang berdiri di tengah jalan raya besar yang penuh dengan lori balak. Saya tak boleh nak ke kanan dan tak boleh nak ke kiri. Walaupun saya tahu saya punya pilihan.

Saya diberikan Dia seorang kawan yang memahami. Noor Zaihan Ishak. Cerita kami dulu ntah bila agaknya kita akan kahwin. Ntah bila agaknya kita akan rasa apa itu bahagia. Tapi cerita Dia tiada siapa yang tahu. Bila ditakdirkan saya dan dia bersanding pada hari yang sama. Cuma saya nikah dulu dan mengakibatkan saya bersanding bertiga. Kuasa Tuhan tak siapa yang boleh jangka.

An, dia tahu situasi saya selama ini. Mana mungkin saya bercerita apa yang saya rasa pada orang sekeliling saya pada orang yang sama saya punya perasaan marah, benci, dendam dan tidak puas hati. Dia terlalu banyak menyimpan suka duka hati ini. Dia tahu saya bukan orang yang sentiasa nak senang bagaikan tiada hala tuju dalam hidup ini. Dia tahu betah atau tidaknya saya dengan keadaan sekarang. Dan bila peristiwa itu berlaku, dia tetap menyebelahi saya. Tapi tak tahulah dia betul-betul ikhlas ke tak backing saya. (oi An ko ikhlas ke tak?) Katanya dia tahu apa yang saya rasa selama hari ini. Dia tahu yang saya berusaha keras untuk mendapatkan hidup yang lebih baik daripada apa yang saya ada. Dia tahu bagaimana saya berusaha untuk menyimpan segala perasaan tidak puas hati dan malas nak gaduh dalam hati ini. Untuk An, terima kasih saya ucapkan. Terlalu banyak budi dan bantuan yang diberikan. Dia kawan yang boleh menangis bersama saya. Walaupun jauh, jarang dia menolak permintaan saya. Walaupun jauh, tak pernah sekali pun dia gagal dalam menjadi seorang sahabat dalam hidup saya. Ikhlasnya dia walaupun tak nampak di mata, tapi saya boleh lihat dengan hati saya.

Bila situasi itu berlaku saya hanya mampu berdiam diri. Saya malas nak bersuara. Saya malas nak membalas apa-apa. Biarlah orang tidak memahami apa yang saya rasa. Biarlah orang tidak memahami apa yang saya sudah rancangkan. Saya tak pernah berkata saya akan terus berdiam di sana. Saya cuma mahu diberikan ruang dan masa. Saya tahu hidup saya. Saya tahu bagaimana nak tentukan masa depan saya. Cuma bukan semua benda saya boleh dapat esok selepas saya berdoa hari ini.

Jangan salahkan saya kalau nama Fazlina tak wujud lagi dalam hidup mereka. An, kau tutup mulut okay.

0 comments: