Nuffnang Ads

Monday, July 11, 2011

Apa Pun Tak Boleh


Kata orang bukan semua masa silam boleh kita kenang. Bukan semua masa silam jugak boleh buat kita senyum dan ketawa. Ini bukan cerita tentang masa silam saja. Tapi juga masa hari ini. Atau lepas ni. Atau lepas tu. Atau esok. Atau lusa. It can be anything.

Orang boleh cakap pada kita. Jangan kenang benda yang dah lepas. Pepatah pun ada cakap 'barang yang lepas jangan dikenang'. P.Ramlee pun pernah nyanyi 'barang yang lepas hai jangan dikenang, kalau dikenang meracun diri'. Itu kata orang. Kata mereka. Kan saya dah bilang. Bercakap memang mudah kecuali bila bercakap keluar emas pastu orang lain yang dapat. Mesti orang tak nak cakap. Nanti rugi orang lain ambik.


Almost. Yes! Almost! Saya sentiasa cuba untuk menerima kenyataan tentang itu. Saya cuba untuk tidak memikirkan tentang itu. Tapi saya gagal. Macam dalam gambar yang pertama kat atas tu. Saya rasa saya patut berhenti daripada fikirkan semua tu tapi saya, awak dan dia tahu yang benda tu memang susah. Susah tahu tak? Kau faham apa makna susah? Alah~

Sesusah budak darjah 1 yang baru masuk sekolah sehari lepas tu nak kena jawab soalan SPM budak tingkatan 5. Sesusah Sam Witwicky nak potong tali kat tangan dia yang dia guna untuk korek bijik mata robot Deception. Sesusah mekanik beskal nak tukar Kelisa jadi Vios. Oi ini sudah mengarut. Tapi mengarut ada makna. Sekian.

Apa pun tak boleh.

0 comments: