Nuffnang Ads

Tuesday, July 19, 2011

Blur Kejap

Saya selalu memerhatikan keadaan sekeliling saya. Melihat apa yang berlaku. Menunggu sesuatu terjadi. Tak kira apa pun yang ada di sekeliling saya, apa yang menarik dan boleh saya jadikan cerita akan saya jadikannya satu entry di blog ini. Mungkin sebab itu blog saya boleh ada 7-8 entry dalam sehari. Walaupun mengarut.

Saya orang yang sangat jarang nak on chat kat facebook saya. Saya malas nak berchatting sebarangan. Setelah sekian lama saya off tiba-tiba hari ni terdetik nak on sekejap. Nak cari kawan kat ofis lama dulu. Tapi orang lain pulak yang tiba-tiba menegur saya. Orang yang saya tak pernah berborak. Orang yang saya tak pernah tersenyum walaupun sekadar senyum kambing apa lagi senyum sinis. Orang yang saya cuma pernah terjumpa sekali je masa kursus dulu. Orang yang takkan perasan pun kalau saya unfriend dia daripada facebook saya tu. Kesimpulannya orang yang langsung tak memberi apa-apa makna dan kepentingan pada saya. 

Tiba-tiba dia kata nak mintak tolong saya. Ohh saya sangat musykil. Bertanya khabar secara tiba-tiba dan terus nak mintak tolong. Borak pun tak sampai 2 minit masa tu. Saya rasa saya dah boleh agak jenis pertolongan apakah yang dia nak daripada saya. Dan tekaan saya benar tapi adakah saya patut menolong dia? Saya tak kenal dia. Saya tak tahu pun siapa dia, latar belakang dia. Sekali tu jelah saya jumpa dia masa kursus tu. Itu pun pada tahun 2009. Jadi salahkah saya kalau saya tak membantu dia? Kalau kawan yang saya kenal tu saya boleh terima lagi tapi masalahnya dia pun bukan kawan saya. Dan topik terus bertukar. Dia terus buat-buat tanya pasal rumahtangga saya, bla bla bla. Bila tak dapat terus diam dan buat tak tahu. Haihhh~

Isu ni sangat sensitif sebenarnya. Tapi saya cuma kurang selesa dengan cara orang yang macam ni. Sangat selamba atau terdesak atau terpaksa? Terlalu banyak point yang saya boleh highlight tapi saya malas nak fikir ayat nak taip. Saya bukan saja bercakap tentang risiko pada diri saya kalau saya membantu dia. Saya memang tak berani even kalau saya mampu sekali pun. Cuma entahlah. Saya tak habis lagi rasa terkesima dengan sapaan tiba-tiba yang berani mati tu.

Saya blur kejap~

0 comments: