Nuffnang Ads

Wednesday, July 27, 2011

Bila Saya Langgar Kereta Depan..

Saya memang dalam keadaan yang separuh blur, separuh pening dan separuh normal. Terpaksa masuk lambat ke ofis dek kerana perlu menghantar dia ke ofis dahulu. Okay saya kena tinggal lagi untuk kesekian kalinya. Tak boleh nak mengejar atau sibuk nak ikut sebab perlu merentasi Laut China Selatan. Saya tak pandai berenang.

Dalam kelemahan kaki kanan yang letih menekan minyak dan brek. Kaki kiri pula jemu menekan clutch sebab jem kerana pengguna-pengguna jalan raya yang tak sabar macam dia sorang lambat pegi kerja mengada-ngada nak buat 2 lorong. Okay dengan ketidak sengajaan saya telah melanggar kereta depan yang dipandu oleh seorang perempuan yang nampak sopan bertudung warna coklat. Bukan langgar sampai cermin dia pecah dan kepala dia terkeluar sampai bonet depan lepas tu dia koma masuk ICU. Atau langgar sampai kereta dia berpusing 360 darjah 'wang besar! wang besar!'. Tapi terlanggar sikit je. Sangat sikit. Ala-ala macam kuis-kuis kaki di persisiran ombak pantai. Dan saya segera mengangkat tangan kanan saya dengan muka penuh kesian tak sengaja sebagai tanda minta maaf.

Tapi muka dia? Mulut dia? Adakah sesopan tudungnya?  Adakah budi bahasanya seputih kulitnya? Oh muka dia punya tak puas hati seolah-olah saya telah melakukan rampasan boyfriend, tunang atau suami dia. Seolah-olah saya telah mencuri tayar kereta dia lepas tu tinggalkan nama, no.ic dan alamat rumah kat wiper kereta dia supaya dia senang nak buat report polis. Saya boleh kesan perkataan-perkataan caki maki dan carut marut yang keluar daripada mulut dia masa dia keluar daripada kereta dia tu. Saya baca daripada gerak mulut dia. Oh saya kena maki di pagi hari. Okay fine. Saya cuba memaniskan muka dan bertanya 'ada calar ke?'. Tapi mungkin dia ingat saya perli dia. Dia tak boleh buat apa-apa sebab memang tak ada apa-apa pun. Cuma tersentuh sikit sahaja. Tapi dia tetap nak marah saya. Dia kata 'well at least say sorry!'. Okay saya jugak yang salah. Mungkin dia ingat saya angkat tangan tadi sebab ada polis kat belakang jerit 'jangan bergerak! sila angkat tangan!'. Saya cakap elok-elok 'kan saya dah say sorry tadi..saya dah angkat tangan tadi kan..'. Saya kena sound lagi. 'Yaa but still..!!'. Okay kau bajet kau hot la dok speaking dgn aku kan? Dengan slang ala-ala macam mat salleh nak belajar cakap melayu. Urghhh annoying! Saya pun tak tahu apa yang still. Saya rasa macam nak starlite je kepala dia masa tu. Disebabkan saya memang tengah takde mood dan malas nak layan perempuan gila takde adab sopan tak reti nak cakap elok-elok takde budi bahasa budaya kita saya senyum sambil buat bodoh dan terus naikkan tingkap kereta. Lepas tu buat muka sengal macam takde apa-apa yang berlaku. Dia masuk kereta dengan muka yang macam cantek. Saya pandang je side mirror dia sambil buat muka kerek dan konon berani. Sebenarnya saya tak nampak apa pun tapi buat-buat macam pandang.

Dengan rasa selambanya saya teruskan perjalanan dan saya nampak dia semangat nak turunkan tingkap kereta masa saya lalu sebelah dia. Saya buat muka paling selamba, paling kerek dan paling tak bersalah sambil buat tak tahu dalam hati menyanyi lalalalala. Kalau ikutkan hati saya ni nak je saya angkat tangan perlahan-lahan dan tunjukkan jari tengah. Tapi saya fikir banyak. Perempuan tak betul macam tu kalau saya layan maknanya saya pun sama tak betul. Jadi saya ambil keputusan untuk angkat tangan dan usap perut saya. Mummy cool kan baby? Huh nasib baik aku tengah takde mood nak gaduh. Kalau tak aku dah jadi The Rock pastu dia plak jadi Rikishi. Kasik dia jadik yang gemok.

Moralnya sekarang ni walau dalam apa keadaan sekali pun janganlah terus nak maki-maki orang macam tu. Dia tu dahlah perempuan. Saya tahu salah saya tapi saya dah minta maaf dan kereta tu takde calar walau segores pun. Saya bukannya sengaja. Bodohlah saya kalau saja-saja nak main langgar kereta orang. Tak perlulah nak marah merempan mencarut-carut kat tengah-tengah jalan yang jem macam tu macam orang takde adab. Macam tak patut dan tak setimpal dengan salah saya. Sekurang-kurangnya tolak ansurlah sikit. Tak tahulah saya kalau dia tengah bengang sebab boyfriend dia pun kena pegi outstation jugak. Atau pun dia tension sebab tak dapat puasa penuh masa bulan Ramadhan nanti.

0 comments: