Nuffnang Ads

Thursday, July 28, 2011

Bila Ramadhan Tiba

Menjelang bulan Ramadhan yang bakal tiba beberapa hari je lagi mengingatkan saya tentang sesuatu yang akan berlaku selama sebulan sepanjang bulan puasa tu. Hampir 3 tahun saya bertugas di Kuala Lumpur dan sudah 2 tahun saya melalui tempoh yang sangat-sangat menguji kesabaran. Samada ketika pergi atau pulang daripada kerja. Jalan jem. Yes~

Selalunya jam 6.30 pagi selepas tol batu 3 saya boleh menyanyi sambil hula-hula-hula lagi. Tapi bila sampai bulan puasa saya cuma boleh huwaaa huwaaa huwaaa. Seawal 6.30 pagi Federal Highway dah jem. Tidakkkk! Saya tak faham kenapa ini semua boleh berlaku. Kenapa mesti bulan puasa je diorang semua sibuk nak pergi kerja awal? Kenapa kalau tak bulan puasa boleh pergi lambat? Kenapa semua sibuk nak lalu kat Federal Highway? Sudahnya setiap hari sebelum saya sempat sampai ke ofis saya akan berhenti di Petronas untuk ke rest room. Banyak minum air masak sewaktu bersahur bagus untuk stamina sepanjang hari okay.

Bila waktu petang pulak selalunya semua orang akan ambik kesempatan untuk pulang awal. Konon nak masak untuk suami lah. Nak pergi bazar Ramadhan lah. Dan sekali lagi saya boleh mengalami stress macam nak hantukkan kepala kat stereng kereta bila jam baru 4.00 petang tapi jalan dah jem teruk. Tidakkkk! Sekali lagi saya tak faham. Apa yang buat saya tak faham bila saya tengok kereta kanan dan kiri saya yang saya nampak bukan orang yang beragama Islam. Kebanyakannya daripada bangsa lain. Saya okay je tapi saya kurang setuju la dengan ofis-ofis yang benarkan SEMUA staf balik terlalu awal. Kenapa tidak cuma untuk yang beragama Islam sahaja. Kenapa yang tiada kena mengena dengan bulan Ramadhan pun dibenarkan untuk balik awal. Bukan kita nak prejudis tapi ada sesetengah keadaan perlu ditimbang tarakan. Apa yang saya nampak orang lain yang lebih-lebih. Bias kah saya? Tidak rasanya. Saya hanya memberikan pendapat sahaja.

Minggu depan bulan Ramadhan datang lagi. Bersiap sedialah untuk menghadapi jalan jem tak kira masa tak kira tempat tak kira jalan tak kira highway tak kira kereta apa pun yang kau bawak. Kau tetap kena redah jem tu. Tahniah~


Amalkan waktu memandu.

0 comments: