Nuffnang Ads

Friday, July 15, 2011

Manusia Tapi Binatang

TELUK INTAN: Seorang buruh ladang dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan lapan kali sebatan oleh Mahkamah Seksyen Teluk Intan semalam, selepas didapati bersalah mencabul anak kandungnya yang berusia 11 tahun 2 bulan, September tahun lalu.

Ini bukan manusia. Ini boleh dipanggil binatang. Macam mana manusia berhati binatang macam ni boleh tergamak nak cabul anak kandung dia sendiri? Macam mana? Apa yang dia fikir waktu tu? Apa yang dia rasa masa nak buat benda bodoh tu?

Masa kita mula-mula berkahwin, kita nakkan zuriat. Anak yang lahir daripada kasih sayang kita suami isteri. Darah daging kita sendiri. Bila dah lahir kita jaga dan belai anak tu. Besarkan dia, sekolahkan dia. Tapi bila sampai satu tahap anak tu dah besar, dah anak dara, kita boleh terfikir nak cabul dia? Lagi teruk bila ada yang sanggup rogol anak sendiri.

Saya tahu kita bukan nabi. Kita bukan malaikat. Yang mampu menepis segala godaan dan hasutan syaitan. Sedangkan Nabi Adam sendiri pernah termakan pujukan iblis sampaikan dia dicampakkan ke bumi. Apa lagi kita manusia biasa. Tapi walau dihasut macam mana pun kenapa dengan anak sendiri? Datanglah syaitan dan iblis sebesar mana pun tapi kenapa mesti tunduk untuk merosakkan anak kandung kita sendiri?

Saya bukan orang yang arif untuk bercerita tentang nafsu, agama dan sebagainya. Tapi saya sekadar manusia yang bercerita dari sisi seorang anak dan bakal menjadi seorang ibu.

0 comments: