Nuffnang Ads

Tuesday, July 19, 2011

My Choice, Your Choice


Ini mungkin kajian yang dibuat pada individu-individu terpilih atau mungkin secara rawak. Tapi apa yang saya sangat pasti hasil kajian di atas sememangnya sangat tepat dan begitu telus sekali. Sukar sebenarnya nak mencari manusia yang sentiasa berfikiran positif. 24 - 7 berasa ceria dan tak nak fikirkan masalah. Jangan hipokrit sebab kita semua sama. Just a human being.

Saya percaya dengan hasil kajian tu. Sangat ramai orang yang bila sedih dia lagi nak sedihkan diri dia. Contohnya kalau tengah frust. Dia akan dengar balik lagu-lagu yang jadi kenangan masa bercinta. Dengar lagu-lagu sedih dan kecewa. Lepas tu tengok gambar-gambar kenangan sewaktu bermadu kasih. Tak boleh tengok atau lalu kat tempat-tempat kenangan. Tak boleh nak dielakkan untuk bersikap dan berperasaan macam tu. Melayan perasaan sedih pada awalnya mungkin lebih menenangkan hati pada sesetengah individu. Tapi kalau sampai sepanjang hari, minggu, bulan dan tahun? Tragis sungguh perasaan di waktu itu. Okay saya sangat faham~

Macam tu jugak bila memilih untuk meluahkan perasaan di Twitter, Tumblr atau Facebook. Kebanyakannya lebih suka dengan cara macam tu. Sebab nanti akan ada kawan-kawan yang prihatin sudi bagi semangat dan pendapat mahupun kawan-kawan yang busy body yang terlebih rajin nak bagi komen dan mulut-mulut longkang yang boleh buat hati panas. Tapi risikonya kenalah terima kalau ada yang bagi pendapat negatif. Nampak je negatif tapi sebenarnya itu cuma nak menaikkan semangat dan tak nak bagi kita sedih. Kadang-kadang yang negatif pun boleh jadi positif kalau kena cara dan gayanya. Orang boleh cakap macam-macam tapi hanya kita yang tahu rasanya.

Tapi sangat sedikit manusia yang bila di dalam kesedihan dia nak fikir dan cari jalan untuk selesaikan masalah dan kesedihan dia. Semuanya akan kata SUSAH. Untuk peringkat permulaan mungkin. Tapi kadang-kadang kita kena hormat jugak perasaan orang lain. Ada orang yang boleh chill dalam masa yang singkat. Ada orang yang perlukan masa dan ruang untuk diri sendiri bertenang. Saya tak boleh nak komen lebih-lebih sebab macam yang saya cakap tadi. Saya pun cuma manusia biasa yang kadangkala sukar untuk mengawal emosi dan perasaan sendiri.


Walau apapun pilihan yang kita buat, jangan sampai merosakkan diri sendiri.

0 comments: