Nuffnang Ads

Friday, July 15, 2011

Letih


Perlukah saya berasa penat dengan usaha saya sendiri? Segala usaha, ikhtiar dan doa saya seperti sia-sia. Boleh dikategorikan saya sudah putus asa dan merungut waktu ini. Saya sudah hilang sabar. Saya sudah tak tahu macam mana lagi nak bersabar. Seolah-olah perkataan sabar dah tak wujud dalam hati saya. Apa yang ada cuma rasa terpaksa dan tersepit dengan keadaan.

Saya mencuba sehabis baik. Sehabis daya saya buat semua tu. Daripada dulu sampai sekarang segala-galanya tak pernah berlaku seperti yang saya mahukan. Terlalu banyak halangan dan dugaan. Seolah-olah saya tak berhak dan tak layak untuk memiliki hidup seperti yang lain. Apa yang saya tak cuba? Apa yang saya tak usaha? Tapi bila saya lihat keadaan masih sama, itu semua membuatkan saya mudah mengalah dan berputus asa. Kenapa susah sangat? Kenapa saya masih lagi diuji? Sekuat mana pun saya cuba bertahan saya tetap manusia biasa yang imannya lebih nipis daripada kulit bawang. Saya tetap manusia biasa yang mudah dihasut oleh syaitan. Saya tetap manusia biasa yang mudah goyang pendiriannya.

Cekalnya hati saya dalam mengharungi dugaan ini cuma Allah yang tahu. Walaupun saya dah letih.


0 comments: