Nuffnang Ads

Thursday, July 28, 2011

Harimau Gigit Singa

Sana sini cerita tentang bola. Kat facebook bola. Kat twitter bola. Kat ofis pun bola. Ada yang sibuk cari tiket lebih. Ada yang frust sebab beria-ria pegi stadium tapi tak dapat tiket. Ada yang dapat tiket tapi dok fikir nak ambik ke tak sebab mahal sangat. Orang yang kata mahal tu adalah orang yang fikirkan anak isteri dia. Dia fikir dah nak raya jadi banyak nak pakai duit. 50sen pun dia rasa berharga sangat. Saya salute dia sebab akhirnya dia memutuskan untuk menolak tawaran tiket tu dan beli kerepek bayam saya! Dia cakap 'beli kerepek ni bagi kat anak aku lagi bagus..lagi kenyang..'. Nice dad~

Saya kurang berminat dengan sukan-sukan ni. Tak kiralah sukan apa pun. Cuma bila melibatkan Malaysia atau Selangor barulah saya nak ambik tahu sikit. Dulu masa awal sekolah menengah zaman Merah Kuning lambang kebanggaan tu memang saya teruja sikit. Masa tu Selangor memang tengah naik. Selalu menang piala. Pernah sekali tu menang tiga piala dalam setahun. Bangganya saya jadi orang Selangor waktu tu. Lepas tu kalau ada siaran langsung kat tv mesti saya tengok dengan mak. Abah takde sebab dia dah pergi stadium tinggal kitorang. Dulu kat kampung saya selalu dapat tiket free masa zaman Datuk Aini. Orang kampung yang dapat tiket tu akan cari van dan pergi ramai-ramai. Saya tak pernah dapat ikut sebab nanti saya akan jadi satu-satunya perempuan yang menyibuk nak ikut sekali. Confirm kena tinggal.

Sekarang dah tak sama macam dulu. Semua negeri ada turun naik. Takde yang betul-betul kuat dan boleh pertahankan kehebatan pasukan masing-masing dalam tempoh yang lama. Kejap negeri tu naik. Kejap lagi negeri tu pulak yang kuat. Dan hari ni negara saya, Malaysia akan menentang Singapura. Negara yang suatu masa dulu pernah join liga di Malaysia. Antara pasukan yang terkuat jugak masa tu. Hari tu masa kat Singapura kita dah kalah. Tak tahulah macam mana kat Stadium Bukit Jalil malam ni. Semoga bila bermain di tempat sendiri akan menjadi kelebihan untuk pasukan Harimau Malaya kita. Ingat rimau tak boleh geget singa ke?

Kalah atau menang, saya tetap anak Malaysia.

0 comments: