Nuffnang Ads

Friday, July 15, 2011

Dulu Lain Sekarang Lain


Jauh beza lirik dulu dan lirik sekarang. Tak kiralah lagu barat atau lagu negara kita. Saya sendiri dah kurang mendengar radio baik di kereta atau pun di rumah apa lagi di pejabat. Lagu dulu bahasanya puitis. Lagu dulu bahasanya indah. Lagu dulu bahasanya sopan. Lagu sekarang bahasanya menggeletis. Lagu sekarang bahasanya mengarut. Lagu sekarang bahasanya kasar.

Jangan kita pandang pada negara barat sebab memang dah ternyata tiada unsur positif atau contoh yang baik. Lihat dulu negara kita sendiri. Dulu masa zaman saya sekolah rendah, lagu-lagu rock yang banyak mengungguli pasaran muzik waktu tu. Tapi masa saya darjah 6 saya sangat fanatik dengan kumpulan KRU. Siap buat satu buku skrap untuk diorang. Apa saja artikel pasal diorang saya gunting dan tampal dalam buku tu. Masa tu mana lah tau rock-rock jiwang-jiwang ni. Tapi bila dah besar macam ni barulah saya boleh menilai.

Lagu rock dulu tak perlukan perkataan sayang dan rindu dalam menunjukkan punyalah kau cintakan awek kau. Sesungguhnya hanya kau yang satu tiada lain yg ku cinta. Lagu dulu banyak bermain dengan bahasa. Cuba kita tengok lagu sekarang? Asyik nak sebut pasal sayanglah rindulah. Ada satu lagu duet yang tak perlulah saya sebutkan penyanyinya siapa. Setiap rangkap dan baris lirik lagu tu ada perkataan sayang dan rindu. Peningnya kepala bila baca lirik dia. Lepas tu orang sekarang ni asyik nak ambik lagu lama lepas tu buat remix lah, bagi nafas baru lah. Saya adalah orang yang akan cepat-cepat tukar channel radio kalau dengar lagu-lagu macam ni. Kalau saya dah menyampah sangat saya terus pasang cd. Malas nak dengar lagu-lagu sekarang.

Ini bukan soal saya tak sokong lagu orang kita. Tapi kalau setakat lagu yang lagi nak merosakkan dan menjahanamkan naskah indah yang sedia ada, untuk apa? Berapa banyak lagu lama yang dah diremix dan diberikan nafas baru tapi saya yang macam tak cukup nafas bila dengar. Sudahnya setiap kali saya dalam kereta, cuma cd atau dvd filem saja yang saya pasang.

Dulu dan sekarang memang terlalu banyak bezanya.


Ini contoh lagu cinta yang tak perlu lirik meleleh-leleh. Contoh lagu yang tak payah nak sayang dan rindu sangatlah kan. Kredit to Abg Aan Ways. Dia tu Pengarah Lakon kat ofis saya tau. Huhuhu.

0 comments: