Nuffnang Ads

Tuesday, September 6, 2011

Selamat Hari Raya

Masih belum terlambat rasanya untuk saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin. Walaupun dah seminggu beraya tapi saya tak punya kesempatan untuk berada di sini. 4 hari pertama di bulan Syawal memang dipenuhi dengan jadual beraya ke sana sini sinun. Itulah rutin keluarga saya setiap tahun. Masuk hari kelima semua sudah flat dan cuma tahu tidur je kat rumah. Sama macam saya dan dia.

Memang berbeza rasanya bila sudah berdua lagi-lagi di bulan puasa. Walaupun kebanyakan waktunya saya lebih banyak berbuka dan bersahur sendirian. Segala-galanya pertama kali. Lebih-lebih lagi bila sudah di rumah sendiri. Semuanya mesti diuruskan bersama. Berbuka sama bersahur sama. Tapi beli baju raya je saya sorang-sorang sebab dia takde pergi Sabah Sarawak masa tu. Frust tak tahu nak cakap macam mana. Rasa macam nak menangis walaupun sebenarnya memang dah menangis dah pun. Stress bila jalan sikit nak pitam. Jalan sikit kelam kabut cari tempat duduk sebab rasa macam nak tergolek. Sedih sebab takde tangan nak dipegang, takde lengan nak dipaut, takde bahu nak dilanding.

Bila raya pun rasa lain. Tiba-tiba kena gosok baju Melayu. Eleh gedik macamlah tak pernah gosok baju Melayu abah dengan adik-adik. Lepas tu kena siapkan dia, jaga makan minum dia di hari raya itu. Rasa macam pelik je. Semuanya kena fikirkan dua. Bukan lagi satu atau sorang-sorang macam sebelum ni. Bila keluar beraya lagi seronok sebab saya dah tak payah drive lagi. Yahoo.com! Sekarang saya duduk kat sebelah je sambil mulut pot pet pot pet cerita lepas ni kena pergi rumah wak tu wak ni paman tu bibik ni. Dia cakap budaya dan amalan tu dah lama dia tak rasa. Dah lama tak diamalkan on his side. Tapi rasa kesian sangat bila sampai rumah-rumah tu dia cuma keras je sebab tak faham orang cakap jawa. Nak buat macam mana. Saya tak bersalah. Jadinya dalam sesetengah keadaan terpaksalah saya sentiasa berkepit dengan dia sebab takut dia bosan.

Tiba-tiba rasa seronok. Raya berdua tapi sebenarnya bertiga. Saya buruk di hari raya sebab rasa macam dah gemok dengan perut yang muncet. Tapi saya tetap happy. Walaupun hari ni saya tengah sedih sebenarnya sebab semalam kena tinggal lagi. Baru masuk kerja dah kena outstation lagi. Nak beraya nak jalan-jalan pun tak boleh. Tapi walau apa saja perasaan yang ada untuk Aidilfitri 2011 ni, semoga Allah sentiasa memberikan kebahagiaan kepada kita semua.

0 comments: