Nuffnang Ads

Monday, September 19, 2011

Kawan Sejati

"Utk dpt teman sejati: Jadilah org yg baik n kwn yg baik; sanggup korban, utamakan kwn drp diri, pendam perasaan utk jaga hati kwn, hebahkan yg baik n pendam yg buruk ttg kwn, doakan, maafkan n bantu kwn utk berjaya n berubah jadi positif. Inilah sifat kwn yg ibarat saudara dunia n akhirat. Jom usaha utk jadi kwn sejati. Wassalam."


Kenyataan di atas saya Copy and Paste daripada Facebook Dato' Dr. Hj Fadzilah Kamsah. Bila membacanya memang mudah tapi untuk mengamalkan sesuatu seperti di atas mesti kita rasa sangat susah. Lebih-lebih lagi nak jadi yang sanggup berkorban, yang sanggup mengutamakan kawan daripada diri sendiri dan yang nak membantu kawan untuk berjaya. Kalau setakat pendam perasaan, doa dan maafkan kawan tu masih mudah lagi rasanya.


Kenapa saya kata ianya tak mudah? Sebab tak ramai kawan yang jadi sebenar-benar kawan. Kawan yang ada semuanya telan kawan. Di belakang pura-pura, berlagak baik di depan. Semuanya palsu dan hipokrit. Pendam perasaan bukan untuk menjaga hati kawan tapi lebih kepada depan cakap lain, belakang cakap lain.


Saya mencuba untuk mencari sahabat seperti dia. Saya mencuba untuk bercerita dan meluah perasaan. Saya menanti dan memerhati apakah reaksi, respon dan nasihat yang saya terima. Berbeza memang berbeza. Tiada yang sama tiada yang serupa. Sekali pun sama tapi tidak serupa. Juga tiada. Seharusnya saya menerima bahawa lain manusia lain caranya. Tapi walaupun berbeza hati kecil ini masih belum mampu menerima dan menilai mereka mampu untuk menjadi seperti dia.


Sahabat saya semakin jauh

0 comments: