Nuffnang Ads

Tuesday, September 6, 2011

Sahabat Sampai Mati

Mana mungkin saya berasa jemu untuk bercerita tentang dia. Tentang seorang sahabat. Walaupun hakikatnya dia sudah pergi meninggalkan saya untuk selama-lamanya. Dia yang akan saya kenang hingga akhir nafas saya. Dia yang akan saya sayang walau sampai menutup mata.

Noorzaihan Ishak. Itulah nama seorang insan yang mendiami hati saya sebagai seorang sahabat terbaik dunia dan akhirat. Seorang sahabat yang tak pernah saya putus untuk saling berhubung dalam sehari walau hanya sekadar 'An..An..An..' atau 'Oit' di dalam sms. Kalau tak bercakap di dalam telefon lebih daripada sehari kami akan saling tuduh menuduh kononnya masing-masing dah tak ingat kawan, dah tak rindu dan dah tak sayang. Sahabat yang akan saya cari setiap kali saya susah hati, sedih, nak menangis mahupun happy. Dialah walking diary saya.

Sehari sebelum dia pergi saya cuma ber sms mengadu tentang kesedihan saya. Agak pelik bila di dalam setiap sms dia hanya menasihati saya. Tak seperti selalu yang akan melayan je kegilaan, kesedihan dan kemarahan saya. Dia nasihatkan saya supaya jangan sedih-sedih selalu nanti kesian kat baby. Dia nasihatkan saya supaya jangan suka fikir yang bukan-bukan. Saya agak merajuk dengan dia waktu tu sebab rasa macam dia tak backing saya. Macam dia tak sayang saya. Sehari sebelum tu saya sempat berborak agak lama dengan dia. Dia asyik bagitahu yang dia mengantuk tak cukup tidur. Tapi waktu tu dia happy cerita husband dia balik Penang suprisekan dia, cerita pasal tak sabar nak anak ramai, cerita buat kuih raya banyak, baju raya ada 4-5 pasang. Semua tu saya dengar macam biasa. Kita saling mendengar cerita masing-masing.

Sejam dua sebelum kejadian saya betul-betul teringatkan dia. Hati saya tiba-tiba berdetik nama dia. Fikir saya waktu tu mungkin dia sudah sampai ke Kuala Lumpur untuk beraya pertama kali dengan keluarga mertua. Niat di hati memang nak telefon tapi saya tangguhkan sebab dah malam dan tak nak mengganggu. Tapi siapa sangka waktu saya terkenangkan dia tu adalah waktu-waktu terakhir hayatnya sebelum dia pergi meninggalkan saya.

Apa yang saya tak kenang pada dirinya. Segala jasa, budi, pertolongan, kata-kata dan nasihat dia akan saya kenang sampai hujung nafas saya. Hilang sudah tempat mengadu suka duka saya. Saya tak tahu nak telefon siapa bila saya bosan di ofis. Saya tak tahu nak berborak dengan siapa bila bosan kat rumah sorang-sorang kena tinggal outstation. Saya tak tahu nak telefon siapa bila saya sedih menangis bila dia cakap dia kena pergi kerja jauh-jauh.

An, kalaulah kau tahu macam mana aku rindu kat kau. Kita betul-betul kawan, teman dan sahabat sampai mati.

0 comments: