Nuffnang Ads

Thursday, September 22, 2011

Jangan Marah-Marah


Orang kata bila kita bergaduh dan tengah marah mulut kita akan bercakap apa saja. Sebab masa tu kewarasan akal tidak berapa menyebelahi fikiran kita. Bercakap ikut suka, ikut sedap mulut dan ikut perasaan. Yelah tengah marah katakan.

Tapi bila marah kita dah reda selalunya masa tu baru kita berfikir balik apa yang dah terkeluar daripada mulut kita. Kesannya pada diri kita dan orang lain juga. Kalau sesuatu yang baik takpe juga kan. Tapi kalau dah kata tengah marah ada ke kita keluarkan perkataan atau ayat yang baik-baik belaka? Sudah pastinya ayat-ayat yang menyakitkan hati dan mengguris jiwa dan akhirnya lara. Wahhh~

Bila saya jumpa gambar kat atas ni pun buat saya berfikir balik. Selama ni kalau saya tengah marah atau pun bila tengah dalam keadaan emosi menguasai diri memang mulut ni akan jadi macam ....... Macam apa eh? Gambar ni jugak macam tak selari dengan apa yang kita semua selalu cakap bila tengok orang atau bila diri sendiri tengah marah. 'Alahh orang tengah marah memanglah cakap yang bukan-bukan. Dalam hati sebenarnya takde niat pun.' Kan? Kan? Kan?

Tapi bila baca ayat dalam gambar tu saya jadi macam 'eh alamak'. Cuba kita fikir, ingat dan renung balik apa yang pernah kita cakap bila kita tengah marah sebelum-sebelum ni. Cakap pulak memang benda yang sangat-sangat menyakitkan hati, menyedihkan hati dan memilukan hati. Haa macam takut je kan? Tu kalau kita yang cakap. Kalau orang terdekat ke, orang yang kita sayang ke yang cakap? Takut tak? Takut tak? Takut tak?

Moralnya sekarang ni kita kena banyakkan beristighfar bila tengah marah. Cuba kawal diri sedaya upaya. Kawal mulut sebaik mungkin. Peringatan untuk diri sendiri juga. Heee~

0 comments: