Nuffnang Ads

Monday, August 1, 2011

Say No To Fish Together With Milk

1 Ogos 2011. Hari pertama untuk semua umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan. Saya sendiri baru je lepas bersahur. Sahur pertama yang agak sadis sebab dia jauh dari sisi. Dibatasi Laut China Selatan. Ramadhan pertama ini benar-benar mengajar saya erti kerinduan. Baby, we have to be strong okay?

Saya nak cerita pasal lauk sahur hari ini. Bukan sebab takde benda nak cerita tapi saya rasa macam kena share je benda ni. Ala sebenarnya memang sebab dah takde cerita pun. Hari ni maid kakak cuma masak sardin, sayur kobis, telur dadar dan telur masin. Okay sardin is really my favourite. Tapi kesilapan saya menggandingkan beliau dengan susu telah membuatkan saya rasa macam nak keluarkan balik isi perut tapi saya cuba bertahan.

Sebenarnya kalau nak ikutkan kita tak boleh nak makan ikan iaitu hidupan laut dan kemudian minum dengan susu. Itu adalah diet Rasulullah S.A.W. Saya pernah baca dalam email satu waktu dulu. Saya tak tahu apa relevannya tapi yang saya tahu kita tak boleh nak gandingkan makanan laut dengan makanan darat sebab susu kan datang daripada lembu jadi itu bukan satu padanan makanan yang elok. Saya betul-betul lupa tentang itu. Bila dah makan baru teringat. Tekak saya terus loya tapi saya cuba control dan minum air suam perlahan-lahan. Okay lepas ni saya dah tahu macam mana nak manage susu dan asid folik tu. Masa makan saya cuma boleh minum air suam atau air kosong je. Dah siap makan semua barulah saya minum susu dan makan asid folik. Sorry baby, mummy salah.

Ada banyak lagi sebenarnya diet Rasulullah S.A.W yang saya baca tu tapi saya dah lupa. Nantilah saya cuba godek balik email-email lama tu dan saya akan share kat sini. Kita selalu ambik mudah dengan cara pemakanan kita kan. Diet pun dietlah jugak tapi biarlah yang betul. Bukan ikut cakap doktor semata-mata tapi kena rujuk jugak diet mengikut Islam.

0 comments: