Nuffnang Ads

Thursday, August 4, 2011

Low Blood Pressure Attacked

Low blood pressure memang telah saya alami sejak daripada waktu sekolah lagi. Saya tak boleh berdiri terlalu lama. Sekejap je saya akan rasa lain macam. Kaki rasa lemah lepas tu perlahan-lahan bibir saya akan rasa macam seram sejuk sampai ke kepala dan mata terus berpinar-pinar. Saya berada di tengah-tengah antara nak berdiri atau nak tumbang.

Saya dapat kesan situasi ni masa saya aktif berkawad masa sekolah teknik lagi. Bila terlibat dalam kawad dan perkhemahan ni mesti akan ada ucapan dan kita berada dalam keadaan jaga sedia. Kenalah berdiri tegak macam tu. Gatal ke lapar ke terpaksalah tahan tak boleh nak gerak. Sampai satu tahap tiba-tiba saya nak tumbang ke depan. Dahlah saya berdiri kat depan sekali. Terpaksalah kawan kat baris belakang pegang tangan dan ramas jari saya untuk melancarkan perjalanan darah. Ibu jari pun terpaksa digerak-gerakkan untuk tujuan yang sama. Dan situasi yang sama terus berulang bila saya terpaksa berdiri kalau tak dapat duduk dalam komuter. Atau apa-apa keadaan yang saya kena berdiri lama dan tak boleh nak duduk.

Semalam saya hampir tumbang kat bazar Ramadhan. Mula je masuk bazar tu saya masih cuba tahan dengan bau-bau masakan lagi-lagi bau ayam gorenglah ayam berempahlah. Saya pening tapi gagahkan diri jugak. Tapi bila dah makin lama saya kena berdiri diam tunggu Nad beli makanan saya dah rasa lain macam. Tekak loya rasa nak muntah dan badan saya mula seram sejuk. Kepala saya dah start berpusing dan berpinar-pinar. Cepat-cepat saya mintak kunci kereta kat Nad dan mintak balik kat kereta dulu.

Saya pernah baca low blood pressure ni lebih bahaya daripada high blood pressure. Kalau high blood pressure ni paling teruk pun boleh kena strok je tapi kalau low blood pressure dalam sesetengah keadaan bahayanya boleh sampai membawa maut. Dan keadaan ni sangat bahaya untuk ibu-ibu mengandung. Pagi tadi saya check dengan kawan saya yang bekerja sebagai Medical Assistant. Takut kena Anemia katanya. Kurang sel darah merah ke apa ntah. Dia suruh saya bagitahu doktor masa next check up nanti. Lemah~

Terlalu stress dan tertekan adalah puncanya. Itu saya sangat pasti.

0 comments: