Nuffnang Ads

Monday, August 22, 2011

Bila Manusia Lupa Diri

Pangkat, harta dan nama memang boleh membuatkan seseorang tu lupa diri. Kalau tak banyak sekali pun, sedikit kealpaan mesti ada. Mungkin kita boleh nafikan tapi mata yang memandang, telinga yang mendengar boleh menilai walaupun 1000 kali kita menafikan.

Kadang-kadang bermula daripada bawah itu lebih baik daripada kita terus berada di atas. Sebab kita tahu dan faham macam mana seksa, sakit, merana pengalaman atau susah payah bila kita bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Berbeza dengan bila kita terus berada di atas. Kita cuma tahu kerja mengarah atau 'saya tahu semua mesti siap!'. Tapi tak pernah nak cuba memahami apa yang orang bawah rasa atau perlukan.

Saya melihat sendiri perubahan seorang insan di sini. Terus berada di atas dan semakin ke atas. Perubahan sikap yang berlaku sangat ketara walaupun dinafikan berulang kali. Tiada lagi gurau, ramah mesra atau berbual-bual. Orang kata 'tak tumbuh tak melata, kalau tak sungguh takkan orang mengata'. Kita semua dah dewasa dan boleh menilai sendiri. Dalam masa yang sama kita juga tak bolehlah nak kata sikap dan perangai kita dah memang macam tu. Kita tak boleh nak harap semua orang kena, mesti dan wajib faham yang itu dah memang cara kita. Atau pun kita tak boleh nak kata orang kena terima cara kita yang macam tu macam ni. Sebab tak semua orang boleh terima, tak semua orang suka dan tak semua orang setuju dengan cara kita tu. Walaupun kita ni bos.

Mungkin kita boleh cakap dari sana sampai ke sini membawa ke sinun dah kenal dan tahu perangai kita dah memang macam tu. Tapi kita tak pernah fikir yang mungkin orang sekeliling kita cuma pura-pura terima dan berlagak suka sebab fikir kita ni orang atas atau pun malas nak melawan sebab kita cuma orang bawah. Kita boleh buat tak tahu atau buat tak peduli dengan cakap-cakap orang tapi kita bukan hidup sorang-sorang. Apa lagi dalam satu organisasi atau jabatan. Tak seronoklah bila dengar orang bercakap macam-macam. Saya dengar cerita ni pun bukan daripada seorang dua tapi ramai yang bersuara. Apa yang saya boleh buat cuma diam, senyum dan tengokkan jelah.

Lebih baik saya biasa-biasa saja.

0 comments: