Nuffnang Ads

Thursday, August 18, 2011

Diet Rasulullah S.A.W I

Habis semua email saya sign in. Segala folder saya geledah. Semata-mata nak cari email tentang cara pemakanan Rasulullah S.A.W yang pernah saya sebut dalam post sebelum ni. Akhirnya saya jumpa! Itulah padahnya kalau ada banyak sangat email lepas tu dalam email tu pulak dok create folder entah apa-apa. Yeay yeay nak share.


* Jangan makan SUSU + DAGING
* Jangan makan DAGING + IKAN
* Jangan makan IKAN + SUSU
* Jangan makan AYAM + SUSU
* Jangan makan IKAN + TELUR
* Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
* Jangan makan SUSU + CUKA
* Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL



Jangan makan buah selepas makan nasi. Sebaliknya makan buah dulu baru makan nasi.


Tidur 1 jam selepas makan tengahari. (kalau bos marah kita tidur lama-lama tunjuk entry ni kat dia..haha..)


Jangan sesekali tinggal makan malam. Sesiapa yang tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan  kolesterol di dalam badan akan berganda.


Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang yang mengamalkan mandi pagi kebanyakannya badan tak gemuk.


Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).


Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.


Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat di dalam air liur. Enzyme ialah sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam.


Sabda nabi "sesungguhnya ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya".

0 comments: