Nuffnang Ads

Tuesday, June 28, 2011

Si Awang Hitam I

Semalam seharian saya berada di Puchong. Tidur di rumah Nad selepas balik daripada Muar, Johor. Bersantai-santai di rumah baru dia. Di sana oren di sini oren. Segala-galanya oren. Kau takde kaler lain ke hah Nad?

Nad seorang pelanggan setia majalah Mastika. Dengan penuh kebosanan saya pun layan jelah majalah yang ada tu. Saya tertarik dengan satu cerita tentang Awang Hitam. Artikel tu diceritakan oleh seorang wanita Melayu yang bersubahat dengan sindiket yang diketuai oleh Awang Hitam ni. Sindiket yang menipu bangsa beliau sendiri. Bangsa Melayu. Mempergunakan kelemahan wanita-wanita yang mudah terpesona dengan keromantikan si Awang Hitam. Oh please. Orang macam tu pun korg boleh nak kan?

Kisahnya si Awang Hitam ni akan menggoda wanita-wanita Melayu yang ala-ala kesepian sampailah mereka jatuh cinta dan sanggup menyerahkan segala harta benda dan wang ringgit. Cerita rekaan kononnya mereka terkandas di lapangan terbang kerana membawa sejumlah wang yang besar kemudian ditahan oleh Imegresen. Jadi untuk melepaskan diri, mereka harus membayar denda. Waktu itulah wanita-wanita Melayu ini akan dipergunakan. Konon wang tersebut akan dibayar semula. Tapi kesudahannya? Masing-masing menepuk dahi sendiri. Nak aku tolong tepukkan pun boleh.

Kemudian wanita Melayu yang jahat ini turut menceritakan modus operandi kedua. Menggunakan kurier untuk penghantaran barang-barang sebagai hadiah untuk yang tersayanglah kononnya kan. Contohnya laptop, jam tangan mewah dan wang beratus-ratus ribu. Kemudia bila sampai di lapangan terbang, si mangsa harus membayar sejumlah wang untuk mengambil kurier tersebut. Tak ke pelik tu? Dahlah bagi kita barang lepas tu kita pulak yang kena bayar. Setahu saya kalau betul barang tu wujud dia akan terus sampai ke rumah. Tak perlu nak bayar apa-apa lagi kan.

Aduhai, fikirlah sendiri. Manusia bodoh mana yang nak bagi kita barang-barang free macam tu je? Kenapa kita mudah sangat diperdaya? Kenapa kita cepat sangat terpesona dengan bahasa lembut dan romantik mereka? Percaya sangat dengan manusia-manusia macam ni. Kenapa saya marah sangat? Ada sebabnya. Nanti saya ceritakan. Saya nak pergi Kursus Blog & Content kat Tingkat 14.

0 comments: