Nuffnang Ads

Tuesday, June 28, 2011

Bukan Sekatan Jalan Raya

Sudah hampir sebulan facebook di pejabat saya kena sekat. Ya kena sekat! Bukan setakat facebook tapi juga laman web youtube. Bosan? Memang saya bosan. Tiada tempat untuk saya melepaskan tekanan selepas melakukan kerja-kerja pejabat. Tiada tempat untuk cuci-cuci mata membaca status kawan-kawan. Gambar-gambar yang kawan baru upload. Kalau nak tengok pun sebelum jam 8.00 pagi, waktu makan tengahari dan selepas jam 5.00 petang.

Kenapa agaknya dua laman web ni kena sekat? Sebab kononnya pekerja lebih banyak menumpukan masa dan perhatian pada facebook hinggakan kerja terabai dan mutu kerja menurun. Ada juga yang cakap facebook jadi tempat nak meluahkan tak puas hati dan marah di tempat kerja. Ada yang kutuk bos. Ada yang marah-marah kawan pejabat. Ada yang tak puas hati dengan kerajaan. Ada yang itu ada yang ini. Macam yang saya cakap dalam entry Kerana Facebook sebelum ni. Macam-macam yang boleh jadi hanya kerana facebook. Dikhuatiri akan menyebabkan pergaduhan dan salah faham la kot. Kalau tanya saya, sangat susah nak lihat saya mengemaskini status tentang kerja dan pejabat. Yelah bahaya kalau orang baca sebab sudahlah bos saya ada, berpuluh-puluh kawan daripada jabatan dan daerah pun ada dalam facebook tu. Itu tak termasuk dengan facebook daerah dan negeri.

Begitu juga dengan youtube. Pengaruh Nora Elena telah membuatkan ramai pekerja wanita menyebabkan server menjadi lembab dan mengganggu kerja pekerja-pekerja lain. Saya sendiri tak pernah menonton cerita tu. Sekadar mendengar cerita-cerita dan membaca status-status di facebook yang sibuk bercerita tentang Nora Elena. Saya tak tahu apa yang menarik tentang drama tu. Mungkin teruja dengan keromantikan si hero. Itulah orang kita. Mudah sangat terpengaruh dengan kisah-kisah dongeng dan terus terlena dalam khayalan rekaan manusia.

Kesimpulannya saya memang tak setuju dengan keputusan untuk menyekat laman web tu. Kalau saya sebut dengan jabatan apa saya bekerja mesti orang tahu fungsi kami adalah berkaitan dengan maklumat dan media. Entahlah susah nak diceritakan lebih-lebih. Kawan pejabat saya kata bos paaaaaaaling besar pun tak marah dengan penggunaan facebook. Ni pulak bos yang tak berapa besar. Sigh~

3 comments:

buzzy said...

try
https://www.facebook.com/

dah masuk facebook,klik kat enable secure browsing.selamat mencuba

MsGaijin said...

isk sbnrnya kitorg tau la..tp kitorg senyap2 je..bahaya kalau bgtau kat org..

buzzy said...

oo ye ke...ok2 ssyyhh..haha