Nuffnang Ads

Wednesday, May 8, 2013

Bila wanita gadis perempuan memandu.


Memang tak boleh nak dinafikan sesetengah perempuan kalau drive kereta kat jalan raya memang nak mintak di stalait dahi dia.

Siyes tak tipu. Walaupun aku sendiri orang perempuan. Ini bukan post nak mengutuk kaum sendiri tapi macam ayat pertama tue lah. Memang tak boleh nak dinafikan kenyataan tu.

Pertama. Perempuan boleh driving sambil buat macam-macam kerja. Sambil driving tu boleh cakap kat phone, boleh ber SMS, boleh cari wallet dalam handbag, boleh betulkan tudung / rambut sambil tengok cermin pandang belakang, boleh makeup, boleh ambik gambar sambil buat peace. Dan semua tu boleh dibuat serentak!


Kedua. Sesetengah perempuan suka bawak kereta macam kekura tapi dia dok kat lorong laju. Aku pun tak faham apa masalah diorang yang sesetengah ni. Tak payah jejauh lah. Pagi tadi aku baru kena. Dahlah blah kiri ada kereta gak. Dia plak dok kat lorong laju dah macam mana kita nak potong. Sudahnya bersusun-susunlah kereta kat belakang dia.

Ketiga. Dahlah dok kat lorong laju pastu bila nak masuk lorong kiri punyalah tertib. Padahal lorong kiri tu kosong takde kereta pun. Bagi signal dah setengah jam tapi tak jugak tukar lorong. Tapi! Bila kereta aku dah nak dekat nak potong belah kiri hah dandan tuelah dia nak tukar lorong kiri. Heeeee hangin betul aku. Daripada tadi yang setengah jam dok bagi signal tu orang punyalah bagi can dia dok main skiping kot dalam kereta. Pastu sesuka hati nak tukar lorong. Itu belum lagi yang jenis tak bagi signal pastu main hentam je masuk lorong orang.

Aku pun kadang-kadang buat macam tu gak sebenarnya tapi pastikan time takde kereta lah. Aku jenis yang sangat-sangat menggunakan segala cermin yang ada. 10 kali pandang pun takpe asalkan keadaan jalan tu selamat. Tak salah pun kalau kita nak pastikan sekeliling kita clear dan selamat ke tak time driving.

Keempat. Kenapalah sesetengah perempuan jugak suka sangat main brek? Jarak dengan kereta kat depan tu boleh buh kapal terbang sebijik tapi dia dah brek dah. Lagi-lagi kalau dalam traffic jammed. Kadang tu kat lorong laju pun boleh jadik! Aku memang stress kalau dok kat belakang kereta macam ni. Dengan segera aku akan potong dan babai. Aku dulu diajar oleh seseorang untuk jangan suka main brek sangat. Kena pandai balance kelajuan kereta lebih-lebih lagi bila dalam jammed dan kena fokus dengan jarak. Kita yang drive jadi kita mesti nampak jarak dengan kereta depan. Aku selalu fikir yang orang belakang nanti akan marah dan terkejut kalau kita jap-jap nak brek pastu lagi bijaksana kalau kita brek mengejut tetiba. Ringan je tangan nak stalait dahi orang macam ni. 


Sampaikan bab memandu pun perempuan selalu kena troll. Tapi sekali lagi memang tak boleh nak dinafikan kenyataan tu. Kasihan kami orang perempuan. Sobssssss

Seumur hidup lesen kereta aku sejak tahun 2005 baru sekali je aku eksiden yang betul-betul eksiden. Maksudnya yang aku langgar kereta orang. Yang lain semua orang yang langgar. Dah habis hati-hati pun tetap kena jugak. Sedih mak rasa.

Sekian.

0 comments: