Nuffnang Ads

Thursday, May 9, 2013

Apa yang tak indah tentang anak?


Kalau orang pernah dan sedang rasa apa yang aku rasa sekarang ni je yang akan faham. Betapa bosannya aku. Tapi bila aku selalu melafazkan rasa bosan tu, aku akan cepat tersedar. Aku ada Zara.

Bila aku kat ofis memang akan terasa sangat bosan. Kawan-kawan yang tak sekepala, tak ngam sana sini, tikam depan belakang. Ah bosan. Eh bosan lagi.

Bila aku balik start je enjin kereta aku mesti akan senyum sambil membebel sorang. 'Zara, mummy nak balik ni nak amik Zara. Mummy rindu Zara! Mummy syg sgt anak mummy tu.'

That's my repeated sentences. Everyday.

Zara, dia suka menari sekarang ni. Joget sana sini. Bila pasang lagu slow macam lagu Cinta Bersatu by Liyana Jasmay dia akan ke kanan ke kiri slowly. That's her favourite song. Kalau aku play je lagu tu kat phone dia akan terus buat rampasan kuasa. 'Nak! Nak! Nak!' sambil tunjuk phone.

Bila pasang plak lagu rancak macam lagu I Found You by The Wanted kau akan nampak yang dunia ni macam dia punya sorang. Terhangguk-hangguk berpusing-pusing sambil terjerit-jerit. Aku hanya mampu memandang sambil geleng kepala. Senyap-senyap aku rekod. Kahhhhhhh

Hari tu kat tv ada cite hindustan Dulhan Hum Le Jayenge. Masa tu dorang tengah nyanyi lagu Chamiya Le Gayi Dil Le Gayi. Sakan lah anak dara mak joget sebijik macam tu. Yang part goyang lutut sambil peluk tubuh tu. Tapi Zara cuma goyang lutut ke kanan ke kiri jelah. Bahahahahahahah

Zara, memang hebat joget ikut melodi lagu. Sudahnya dua-dua phone aku penuh dengan video dia. Tapi satu benda yang aku sejuk hati bila tengok dia. Pantang dengar azan dia akan terus letak dua-dua tangan kat telinga sambil sebut Allah. Kadang-kadang sebut Allah sambil tunjuk telekung aku. Kalau aku sebut nak solat je dia akan terus masuk bilik tunggu kat tempat aku sangkut telekung.

Anak, apa yang tak indah tentang mereka?

0 comments: