Nuffnang Ads

Monday, July 23, 2012

Puasa dan breastfeed.

Selamat berpuasa! Sekejap je dah masuk bulan Ramadhan. Hari ni dah pun hari ketiga kita berpuasa. Dugaan dan cabaran puasa kali ni sama macam tahun lepas. Tahun lepas saya tengah pregnant dan tahun ni pulak saya breastfeed Zara. Alhamdulillah saya berjaya menyusukan Zara selama 6 bulan dan sehingga ke hari ini. Tapi Allah jelah yang tahu betapa saya harus berkorban untuk dia.

Kalau tahun lepas saya asyik nak pitam sebab low blood pressure masa mengandung. Even kalau tak mengandung pun saya memang ada masalah tu. Tahun ni pulak saya terpaksa menahan lapar dan dahaga 10 kali ganda rasanya. Sebab sape-sape yang breastfeed baby akan sedia maklum macam mana dan betapa kerapnya kita lapar lepas pump susu ataupun direct feed. Hari pertama dan kedua puasa saya kat kampung so memang terasa sangat dahaga ngan lapar tu sebab ada pump dan ada direct feed pada Zara. Tapi ni dah working days dan Zara pun kat kampung saya tak tahu lagi macam mana. Mungkin kuranglah sikit kot sebab cuma pump je.

Patutlah saya tengok orang lain dok pulun habis buat stok susu untuk baby diorang. Katanya untuk bulan puasa. Saya pelik gak mula-mula tu. Ingatkan tak boleh pump masa puasa rupanya benda ni melibatkan tenaga kita. Memang betul pun. Part lapar tu kita boleh tahan lagi tapi yang part dahaga tu. Hoh macam budak-budak je mak cakap. Tapi itulah yang saya rasa. Bila Zara direct feed tu rasa macam dia sedut habis segala tenaga, air dan lemak yang saya ada. Huwaaaa sebulan kena tahan!

Takpe Zara, mummy tak kisah pun sebenarnya. Asalkan Zara tenyang dan sihat!

0 comments: