Nuffnang Ads

Thursday, February 4, 2010

Siapa Kawan Siapa Lawan

Bukan senang nak jadi senang. Tapi bukan susah nak jadi susah. Aku pilih untuk jadi senang walaupun aku tahu bukan senang nak jadi senang. Serius! Tak mudah rupanya. Aku sedang berusaha untuk menjadi lebih baik daripada semalam. Lebih senang. Tak mewah takpe tp jangan sampai terlalu susah. Kesusahan minggu lepas sangat2 dirasai oleh aku, alif dan diyana. Berusaha untuk mendapatkan sesuatu sampailah berjaya sangat2 menguji kesabaran we all. Pada mulanya we all rasa nak tunggu je tapi tiba2 alif call dan cakap dia nak fight jugak. Aku dah tension dah. Mana nak cari dalam masa 2-3 hari. Tapi takpe sbb itu semua adalah dugaan. Cuba sana sini. Contact org sini sinun. Semuanya tak boleh tolong. Ada saja alasan yang dorg bagi. Takpe,sabar. Yang konon nak tolong tapi lepas tu buat keras sms tak reply langsung pun ada. Tergamak betul. Berdentum kecoh konon nak jadi best friend aku. Da best buddy i ever had. Will help you in what ever situation. Ayat yang aku tak pernah nak dengar apa lagi nak mintak tapi dia sendiri yang kecoh. Ahh beria! Daripada masalah nie la aku kenal siapa kawan aku yang sebenarnya. Boleh nak kata tiada! Semua tak boleh pakai. Tuela kan. Masa nak,masa nak jual cinta macam2 korg boleh cakap. Janjikan langit bumi gunung ganang pelangi laut semua ada. Tapi bila aku mintak tolong sikit je semua lari. Semua penuh dengan alasan. Lepas ni jangan harap la aku nak percaya dengan dorg tu lagi. Tak sudi aku nak berkawan dengan dorg. Kalau kawan pun,hati2 jerla. Mintak tolong dengan org terdekat pun sama. Aku sms tak reply. Aku call tak angkat. Buat aku ni macam org luar. Its ok. Fine with me. Time aku tengah susah bolehla nak pandang aku sebelah mata. Time ko susah nnt,ko tadah la langit tu sambil ingat balik apa yang ko pernah buat kat aku.


Jalan terakhir yang ada aku mintak tolong dgn mak. Satu2nya mak yang aku ada dalam dunia ni. Dan tak sampai 5 minit mak bagi persetujuan. Yes! Mak memang terbaekkk! Hoyeh! Hoyeh! Hoyeh! Dengan pantas hari ahad lepas bersamaan 31 Januari 2010 we all rushing balik ke tg karang. Isnin tu aku tak kerja sebab cuti Hari Wilayah so settle kan semuanya hari tu jugak. Punya la jauh aku pergi. Macam2 org aku try tapi akhirnya mak sendiri yang bantu. Mulanya mak memang risau tapi aku cuba yakinkan dia yang aku akan cover balik. Aku pasti akan selesaikan segala2nya dalam masa 5 hari. Aku berani mati letak janji takkan sampai seminggu aku akan settle semuanya. Dan hari ni, 4 Februari 2010 semuanya dah selesai. Aku telefon mak dengan bangganya dan bagitahu dia benda tu aku dah settle tanpa rasa ragu! Lega sangat rasanya. Terima kasih mak! Mak lah penyelamat org. Walaupun org ni anak yang paling degil,tapi satu hari nanti org akan tunjuk dgn semua org yang degil2 org ni bukan degil yang kosong dan tak guna. Tengoklah nanti.


Terjadinya benda ni banyak mengajar aku. Siapa yang sentiasa di sisi. Siapa yang hanya bersama bila kita ketawa. Siapa yang lari bila kita menangis. Siapa yang jadi makhluk 2 alam, talam 2 muka, hipokrit! Aku dah tahu. Tapi takpela sebab kalau tak jadi mcmni aku pun tak tahu sampai sekarang siapa sebenarnya manusia2 kat sekeliling aku ni. Bukanlah aku nak mengharapkan setiap kali aku mintak tolong tu semua org boleh tolong aku tapi biarlah berlapik dan berpada. Kalau betul tak boleh tolong cakap betul2. Bahasa tu baik la sikit. Cakap elok2 kan boleh. Bukannya susah sangat kan. Ni dah cakap konon boleh tolong tapi lepas tu boleh pulak senyap je hilangkan diri macam tu je. Sms tak reply buat keras pulak. Aku ni dok tunggu je sebab dok ingat dia boleh bantu. Nasib baik aku tak harapkan dia je. Dahla kalau sembang tu nak menang je. Berlagak serba serbi. Konon kaya,mewah. Harta menggunung,aset berlambak. Eksen tahap dewa saja kalau berborak dgn aku. Sudahnya? Cakap tak serupa bikin. Nak ikutkan aku takde hal pun kalau korg semua tak boleh nak tolong tapi macam yang aku cakap tadi la kan. Macam mana aku berbahasa dengan korg,berbahasa la jugak dengan aku. Janganlah main kasar. Memang aku akan ingat sampai bila2 la. Terima kasih la kan.


Walau apapun benda dah selesai. Pengalaman ni sangat2 mengajar dan membuka mata aku dalam melihat warna2 sebenar di sekeliling aku. Terima kasih sangat2 kat diyana sebab sanggup ikut aku balik kampung mengadap makcik sutinah. Heheheh. Dapat makan2 kat pondok buruk aku tu kan. Lepak2 kat luar rumah sambil berangan2. Huhuhu. Dan terutamanya pada u alif. Thanx for everything. Ingat apa yang kita buat ni bukan mudah. Be responsible and struggle for it ok. I love u both! Support! Ngeee..~


(aku agak penat bila taip entry kali ni dgn ejaan penuh..terkial2 sungguh rasenye..hah malas aku..!!)

0 comments: