Nuffnang Ads

Thursday, February 4, 2010

Haram??

ATAU


Hari tu aku dpt tau tmpt mkn kesukaan kegemaran kefavouritean aku telah disahkan haram! Waaaa mcmana ni?? Dahla sy sgt suka! Sy sgt suka mkn kat situ! Sy sgt suka tau tak! Aku tak dgr direct la psl hal ni tp by da time aku call member aku tu news tu kuar kat tv3 then dia ckp la dgn aku. Agak terkejut sbnrnya. Sblm ni pernah gak dgr tp aku buat hati keras sbb kwn aku ckp kalau kita ada rasa ragu2 baru la tak bole. Tp aku takde rasa ragu2 pun. Tp bila dah kuar news kat tv3 plak tu aku terpaksa la tunduk mengalah. Cewah! Terpaksa la aku korbankan perasaan suka tu. Lupakan saja dirimu dan cari saja cafe lain. Ohh sungguh kecewa rasanya hati ini. Tergamak mereka menipu pelanggan tetap yg setia spt aku!

Kalau korg tak sure apakah tmpt mkn tersebut korg bole refer pd entry sblm ni. Pasti korg tau apakah cafe tersebut. Sungguh frust rasanya. Dan marah dan pelik dan bengang. Marah la jgk sbb selama ni aku dan manusia2 lain dah kena tipu. Pelik sbb mcmana selama ni dorg tak notice psl benda ni. Knp baru skrg nak announce? Sdgkan dorg publish logo halal tu kat cafe tu. Aku byk kali baca utk sahkan benda tu. Bengang la jgk sbb aku dah tak bole nak mkn kat situ lg. Dahla favourite place aku kat kota kemuning tu mmg terbaek. Lepak mlm2 kat situ feel dia lain mcm tau. Duk kat area yg kapet dia mcm kat padang golf tu. Wahhh sgt best rasanya. Dgn disapa angin sepoi2 bahasa di waktu malam. Sungguh tenang dan jiwang berada di situ apa lg jika bersama dgn bupren. Syahdu syahdan rasanya. Err agak poyo ayat aku kan? Ada aku kisah? Ngeee..~

Tapi skrg tiada lg. Aku dah tak bole pegi situ! Kerana telah disahkan haram! Sgt tak guna! Apa la salah aku sampai dorg nak tipu aku mcmni. Apa la dosa aku pd dorg sampaikan skrg ni aku dah tak bole nak mkn kat situ lg dah. Isk isk sob sob. Apa pun lps ni kena hati2 la. Sbb logo halal skrg ni dah mcm gula2 kat kedai. Bole beli dan dpt kat mana2. Takde pemantauan yg serius. Suka suki je dorg bole publish logo tu walaupun tanpa kebenaran dan pengesahan yg sah. Skrg ni abisla sume dah masuk dlm peyot aku. Ni nak kira mcmane ni?? Tp takpe sbb kita tak tau. Kita tak salah. Mcm skrg ni aku dah tau aku takde la pegi lg kat situ. Aku pegi kat kedai mkn yg halal je. Pasti!

Walau pape pun,aku nasihatkan hati2 la. Manusia zaman skrg ni fikir nak untung je tanpa mengira sensitiviti masyarakat sekeliling. Janji untung dah la kan. Dia bkn kira kita bole mkn ke tak bole mkn ke halal ke haram ke. Dah tau umat Islam ni tak bole mkn benda2 haram jgnla nak amik kesempatan plak dgn publish logo halal tu sesuka hati. Nak salahkan dorg 100% pun tak bole sbb pihak2 berwajib yg berlambak kat Malaysia ni pun kena la take part. Jgn nak buat bodo la kan. Selalu la cek cafe2 tu supaya halal tu sentiasa halal. Bkn kejap2 je ataupun palsu semata2. Yg jd mangsa nnt umat Islam jgk. Ter makan benda2 yg tak halal. Dahla nak jd darah daging kita. Kalau kita tau takkan la kita nak mkn kan. Tp kalau jd kes mcmni mcmana? Kita tak tau. Tp takkan la nak jdkan benda tu alasan stp masa. Kena la saling take part for this thing. Benda ni serius tau. Bkn bole buat main2. Ni soal sentiviti agama. Kalau dah kata haram tu haram la. Mana bole jd halal kan. Mcm yg aku ckp td. Nak jd darah daging plak tu. So kita kena la more careful dan lbh alert dgn hal2 mcmni. Ok!

Semoga kita sume lbh berhati2 dan berjaga2 supaya tidak terus tertipu dan ditipu.

0 comments: