Nuffnang Ads

Tuesday, April 29, 2014

Mood jangan moody.

Benarlah kata orang. Mood kita di pagi hari akan menentukan perjalanan kita sepanjang hari tu. Jagalah mood kita di waktu pagi kalau mahu bahagia hingga ke malam. Indeed.

Betul. Kalau kau keluar rumah dengan rasa tak puas hati ke, sedih ke, marah ke tengoklah sampai ofis membawak ke petang memang ada je benda yang tak kena. Hati tu rasa bengkak je. Pastu moody sensorang.

Tapi kalau keluar rumah dengan hati yang happy, muka pun senyum je mesti satu hari tu kita akan rasa ceria dan gembira macam takde masalah. Macam la~ Kecuali tetiba kau kena marah dengan bos pastu kena attend meeting catat minit sampai pukul 8.00 malam tanpa sebarang air sirap mahupun kuih donut. Kau nak kena tumbok eh bos?

Kekadang kita ni susah sangat nak menjaga mood sendiri. Tak pasal-pasal mood harey kita tu terpalit sama kat orang lain. Yelah kalau dah muka kau macam apam bantat pastu kau bajet orang nak tepuk tangan hip hip horey sambil lompat bintang tengok muka kau?

Kita lupa pembawakan diri kita pun boleh mempengaruhi mood orang keliling pada kita khususnya. Kalau moody je, orang pun menyampah. Tapi kalau kita ceria, orang pun happy nak berkawan.

Memang sakit hati rasanya kalau ada orang kacau mood kita pagi-pagi. Senyum pun macam tak ikhlas je. Aihhh sabarlah hati.

Tapi untuk aku yang lebih suka membawa haluan sendiri bila di ofis asalkan aku bahagia ini kekadang aku rasa itu lebih baik. Bukan jadi kera sumbang tapi asalkan kita berkawan baik dengan orang keliling dan takde musuh itu sudah memadai. Jangan sombong, selalu senyum dan tegur orang. Mungkin kerana aku bukan jenisnya nak menghuru-harakan ofis.

Sebab, aku dah berjumpa dengan banyak topeng. Manis di depan pahit di belakang. Aku tak mahu dengan cakap-cakap orang yang mengklasifikan aku sebagai CNN, Melodi, busy body blablabla. Biarlah aku diam dengan baik. Menjadi aku dengan apa adanya.

Seorang tak bermakna aku sendiri. Allah ada.

0 comments: