Nuffnang Ads

Thursday, March 19, 2015

Kenapa dengan Zara agaknya?

Maaf, pada mulanya mood aku baik-baik saja. Tapi selepas terbaca comment bodoh daripada manusia tak diundang tu aku terus rasa macam "Eh kau dah kenapa? Mental problem eh?" Ini tak boleh biarkan ni kena sound sikit sedas dua dah lama dah aku diamkan. Malas nak cerita lebih-lebih. Okay abaikan.

Aku terfikir sesuatu bila melihat Zara makin membesar. Bila tengok dia memberontak dan suka buat perangai aku rasa macam something wrong je anak aku ni. Adakah disebabkan persekitaran? Atau pengaruh semasa aku mengandung? Atau apa yang dia pernah nampak sebelum ni? Kenapa dengan Zara agaknya eh?

Kalau disebabkan persekitaran aku kena berusaha keras untuk memastikan dia tak akan terpengaruh dengan sesuatu yang buruk itu untuk jangka masa yang panjang. Masa budak ni mungkin susah kita nak kawal sebab budak memang sangat cepat belajar dan tangkap apa saja yang dia nampak tanpa dia dapat fikir baik atau buruk sesuatu benda tu. Apa yang kita boleh buat cuma tegur dan bagitahu banyak kali yang benda tu tak baik jelah. Explain nicely walaupun Zara ni kadang sangat menguji kesabaran iols!

Pengaruh sebab mengandung? Aku kesian kat Zara kalau itulah puncanya. Sebab orang kata emosi bila kita mengandung akan mempengaruhi emosi anak juga. Bukan kita tak boleh nak control tapi haihhh keadaan dan masalah berpanjangan yang tak mengizinkan kita untuk bertenang dan sentiasa happy kot.

Apa yang dia pernah nampak tu pun boleh jadi satu sebab. Dia nampak dan dia ikut. Cuma aku selalu doa supaya ingatan tu takkan pernah kekal dalam kepala Zara. Semoga dia takkan pernah ingat semua benda-benda bodoh yang pernah jadi depan mata dia. Sebab aku tak nak dia terkesan dan bagi effect buruk dalam pembesaran dia.

Serius aku kesian dengan Zara. Cuma satu benda yang aku pasti dia sangat-sangat copy aku. Kasar dan garang macam mana pun Zara, dia sebenarnya sangat manja. Mommy doakan tiada negatif yang akan mempengaruhi dan Zara akan jadi anak yang baik sampai bila-bila.

0 comments: