Nuffnang Ads

Monday, March 23, 2015

Dari positif kepada positif.

Aku banyak berfikir. Sangat banyak. Lagi-lagi bila tengah driving. Berfikir pastu tengok handphone, pastu ulang banyak kali sampai bosan. Selalunya idea-idea pun akan datang bila driving. Jenuh nak ingat point-point untuk update. Tak masuk lagi nak jawab soalan-soalan yang keluar dari mulut kecik tu.

Satu ayat yang aku terfikir pagi tadi. Hidup yang positif bermula dengan fikiran / minda yang positif. Positiflah dalam apa saja sebab kalau kita layan walau sedikit negatif yang datang memang rosaklah hidup nanti. Apa ayat aku tunggang terbalik ni? Gedit or not?

Berbual dalam whatsapp dengan kawan aku yang ada kat Sabah. Dia kata ada ujian yang datang tapi dia positifkan fikiran dia dan terima segala yang datang sebagai satu cabaran untuk dia berubah ke arah yang lebih bagus. Dia kata dia pun ada banyak buat silap dan dia nak perbetulkan semua silap tu. Eh alamak, aku lupa aku dah bagi link blog ni kat dia. Hai nad, aku harap kau tak baca blog aku ni hehehe. Sampai sekarang aku masih tergelak bila teringat cerita dia. Bukan semua orang mampu buat macam kau nad. Tak semua orang boleh fikir positif dan cari hikmah di setiap ujian yang Dia bagi.

Betullah. Kalau kita sentiasa positif, hidup kita pun akan positif. Cuba kalau kita asyik nak fikir negatif? Tak akan ada ketenangan dalam hati dan jiwa pun akan sentiasa penuh dengan ketidakpuasan hati. Kita jadi stress, tension dan sampai satu tahap boleh jadi gila. Nanti satu kerja pun tak jadi sebab asyik nak fikir perkara yang negatif je.

Cuma satu je nad, part win-win situation tu aku tanak mengiyakan sangat. Aku dengan rela hati boleh tolong jagakan hewhewhew.

0 comments: