Nuffnang Ads

Monday, March 23, 2015

Berbagi rasalah untuk saling bahagia.

Aku pernah baca, kalau kita nak happy dan bahagia kita kena happy dan bahagiakan orang lain dulu. Bila orang happy, kita pun happy. Macam sistem barter. Kau saling memberi dan menerima. Adil dan saksama dalam pembahagian rasa dan jiwa.

Pernah aku suarakan hal ni satu waktu dulu. Macam mana kita nak bahagia kalau kita cuma mengharap saja. Menunggu hanya untuk menerima semata-mata. Tak berusaha untuk memberi agar saling sama berbagi rasa. Tapi pada dia benda-benda macam ni benda bodoh dan remeh yang cuma menyusahkan.

Bila kita happy hati pun tenang je. Hidup aman damai macam takde masalah. Kalau ada pun kita akan lupa yang kita sebenarnya ada masalah. Sebab keutamaan kita adalah untuk teruskan hidup tanpa menyemakkan otak dengan perkara-perkara remeh.

Bila bercakap pasal happy dan bahagia ni tak semestinya 100% semuanya tentang cinta, couple, tunang atau suami isteri. Dengan family, anak, kawan-kawan pun terbabit lah sebab hidup kita dikelelingi dengan semua tu. Ambil contoh paling mudah kita happykan mak abah kita. Confirm hidup kita akan happy jugak sebab benda bukan cuma melibatkan perasaan tapi juga restu dan doa yang datang daripada mak abah kita tu. Sama juga dengan kawan-kawan. Kalau kawan happy dan sukakan kita, dorang pun mesti akan sentiasa doakan kita yang baik-baik. Cuba kau gaduh dengan mak atau adik beradik kau? Atau kawan ofis sebelah meja? Hati kau aman boleh tidur dengan tenang ke? Kita ni hidup nak selalu ketawa tapi menangis sekali sekala. Bukan ketawa 1-2 kali menangis tiap-tiap hari.

Sebab tu bila kita susah hati ke rasa tak tenang ke check lah balik macam mana hidup kita. Ada orang pernah minta maaf dengan aku sebab pernah terdoakan yang tak baik untuk aku masa dia frust dengan aku dulu-dulu. Tapi lepas tu dia menyesal dan mintak maaf sebab dia tahu aku tak pernah ada niat untuk buat dia menangis. Maaf awak diterima hehehe. Hakikatnya kalau kita sendiri tak pernah membahagiakan orang lain, macam mana kita nak rasa bahagia?

Cuma, dalam sesetengah perkara kita kena jugak bahagiakan diri kita dulu. Apa juga keadaan, sesekali kita kena fikir dan pentingkan hati kita dulu sebelum fikir pasal perasaan orang lain. Manusia ni kadang-kadang terlalu nak menjaga hati dan perasaan orang lain lepas tu hati sendiri sakit takde siapa nak jaga. Lepas tu padan muka sendiri.

0 comments: