Nuffnang Ads

Wednesday, December 18, 2013

Cerita dalam lif.

Semalam aku kuar pi Alamanda jap nak pos beg yang supplier tersalah hantar. Dalam lif tu aku tengok ada sorang budak perempuan dalam umur 11-12 tahun tengah dukung sorang baby. Debab dan comel sambil pandang aku dengan mulut ternganga. Errr aunty ni comel sangat ek?

Aku tanya budak tu berapa umur baby tu. Dia cakap 7 ke 9 bulan entah aku tetiba lupa. Then aku tanya tu adik dia ke dan dia kata ya. Tetiba muka dia sedih dan sayu. Terkeluar satu ayat daripada mulut budak perempuan tu. Begini.

Budak perempuan : "Banyak sangat masalah.."
Aku : "Eh kenapa? Adik awak sakit ke?"
Budak perempuan : "Tak, bapak ngan ibu gaduh."
Aku : "Haa? Err abis ni nak pergi mana?"
Budak perempuan : "Nak pergi beli ......." (aku tak dapat tangkap apa yang dia cakap sebab slow sangat)

Sepanjang perbualan pendek tu berapa kali budak perempuan tu terbehenti daripada bercakap sebab menahan sebak nak nangis. Aku tengok muka memang nak nangis sangat pastu suara pun dah lain. Aku rasa kalaulah lif tu ada 100 tingkat dan banyak masa aku nak tanya macam-macam memang dah nangis kot budak tu.

Keluar lif tu aku terpinga-pinga. Alif pun tercengang-cengang pandang aku. Aku blur sekejap. Mula-mula tu aku rasa eh aku ada salah cakap ke sampai budak ni nak nangis? Aku salah tanya ke? Sampailah dia jawab bapak ngan ibu gaduh tu. Tu pun aku tak berapa clear sangat dengar dia jawab.

Jujur aku rasa tersentak kejap. Aku terfikir keadaan dan perasaan budak tu. Lari keluar rumah sambil dukung adik dia yang comel debab. Sebab apa? Mungkin sebab dah tak tahan dengan pergaduhan yang berlaku depan mata dia. Atau apa yang dia dengar mungkin. Aku terfikir apa agaknya perasaan dia masa tu. Perasaan bila tengok mak ayah kandung bergaduh. Perasaan seorang anak bila tengok rumahtangga kacau bilau depan mata.

Aku sebak. Aku tergamam. Aku tersentuh. Aku terbayangkan Zara. Aku teringatkan apa yang pernah aku lalui dulu. Aku cuba bandingkan dengan budak perempuan yang aku jumpa tu. Budak tu lawa. Benda pertama yang terdetik dalam hati aku masa pintu lif terbukak dan tengok dia dah ada dalam lif tu adalah 'Eh macam elfira loy. Besar ni mesti cantik.' Tapi siapa tahu apa yang dia lalui sebenarnya?

Aku tak boleh nak menilai dan menghukum. Sebab aku tak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Tapi daripada pandangan mata kasar aku ni aku dapat rasakan yang itu bukan pertama kali dia lalui situasi macam tu. Dia macam dah memendam lama. Macam dah bersedih untuk satu tempoh yang panjang.

Aku cuma mampu doakan dari jauh semoga dia dan adik dia tabah, sabar dan membesar dengan sempurna. Semoga keluarga dia akan baik-baik saja dan bahagia sentiasa.

0 comments: