Nuffnang Ads

Monday, October 22, 2012

Zara tak sihat, mommy susah hati.

Isnin sememangnya hari yang membosankan. Bila terpaksa pergi kerja selepas bercuti di hujung minggu. Tapi hari Isnin ini bukan saja membosankan tapi sangat merisaukan.

Zara tak sihat. Bermula dengan selesema lepas tu batuk lepas tu suhu badan jap hangat jap okay. Puncanya bukan sebab saya tak pantang minum ais (eh?) atau pun terlebih makan Durian Crepe (uh?) tapi sebab berjangkit dengan budak lain kat rumah pengasuh. Baru 2 hari hantar tau. Arghhh kemon!

Tiga hari saya tak bekerja sebab nak jaga Zara. Saya sangat tak yakin nak menghantar Zara kat rumah pengasuh dan pergi bekerja dengan senang hati. Saya nekad nak cuti untuk pantau kesihatan dia. Kalau jadi pape pun biarlah depan mata saya. Lagipun kat rumah pengasuh tu bukan dia jaga Zara sorang. Ramai lagi yang dia nak bela so lebih baik saya tak ambik risiko macam tu.

Haih kadang rasa macam nak marah pun ada. Kalau saya jadi pengasuh saya akan bertegas dengan mak bapak budak-budak tu. Kalau anak diorang tak sihat je tolonglah berhenti hantar anak tu kejap. Mak bapak tu tak boleh ke berkorban masa amik cuti 2-3 hari untuk jaga anak. Sebab yang paling utama adalah saya tanak virus tu merebak dan habis budak lain sume kena. Macam yang jadi kat Zara ni, masa mula-mula saya hantar training tu cuma ada sorang je budak dan yang sorang tu lah yang pembawa virus. Yang lain habis sume tak datang sebab dah berjangkit. Tak sampai 3 hari Zara pulak yang kena. Takde perasaan ke kau tengok anak kau hingus meleleh bersepah sana sini lepas tu habis budak yang lain pun sume sakit? Tiap kali terserempak dengan mak budak tu saya rasa macam nak stalait je dahi dia. Grrrrr.

Hari ni saya terpaksa pasrah dan redha hantar jugak Zara kat rumah pengasuh. Takkan saya nak cuti memanjang walaupun sebenarnya saya memang suka pun. Berkali-kali saya pesan kat kakak tu tolong call saya immediately kalau ada pape. Macam mana saya tak risau. Setiap kali susu dia mesti akan batuk dan batuk dan batuk macam tekak dia tu ada sekumpulan nyamuk dah gigit pastu jadi gatal merenyam pastu dia batuk lagi sampai dia muntah pastu nangis je. Memang kahak akak keluar tapi sape yang sampai hati tengok dia macam tu? Lebih 5 pasang baju saya bekalkan hari ni sebab takut dia asyik muntah je. 

Memang aku balik terus lah kalau dia tak okay gak hari ni.

4 comments:

DEANA said...

mommy.. suh pengasuh tue pantau biler die bg zara susu.. jgn biar jer.. nnt kalo zara batuk cpt2 tepuk belakang zara.. pesan kat pengasuh tue... aku plaks yg emo :(

DEANA said...

mommy.. suh pengasuh tue pantau biler die bg zara susu.. jgn biar jer.. nnt kalo zara batuk cpt2 tepuk belakang zara.. pesan kat pengasuh tue... aku plaks yg emo :(

DEANA said...

mommy.. suh pengasuh tue pantau biler die bg zara susu.. jgn biar jer.. nnt kalo zara batuk cpt2 tepuk belakang zara.. pesan kat pengasuh tue... aku plaks yg emo :(

MsGaijin said...

Dgn aku pun dah try buat mcmtu..tp dia ttp batuk..dan dia cuma akan benti bila dah muntah kuar kahak..means dia dah lega la kot..