Nuffnang Ads

Tuesday, October 2, 2012

Dah sampai masanya.

Sejak pindah dah berapa kali dia berbunyi. Dia kata nak ambik Zara dok sekali. Tapi memandangkan masa tu keadaan masih belum mengizinkan maka hasrat tu terpaksa dipendam dulu.

Tapi sekarang rasanya masalah tu dah takde. Rumah dah siap kemas, selesa dan aman damai. Persekitaran pun bersih dan okay. Sebenarnya saya sendiri pernah cakap nanti bila dah pindah rumah barulah boleh ambik Zara atas faktor-faktor macam yang saya cakap tadi.

Minggu lepas dia berbunyi lagi. Dia nak kami cari pengasuh cepat sebab macam dah tak sanggup nak jauh dengan Zara. Dia nak tengok Zara membesar depan mata pulak. Dia cakap tiap pagi kadang-kadang tu selalu terserempak dengan orang yang hantar anak pegi rumah pengasuh dan keadaan tu buat hati terasa, tersentuh, terdetik. Kalau orang lain boleh jaga kenapa kami tak boleh?

Percayalah, saya dah lama rasa macam tu. Rasa macam nak pergi kat kakak-kakak tu dan cakap 'Kak, boleh tak saya tumpang dukung anak akak kejap sebab saya rindu anak saya kat kampung..'

Dah sampai masanya untuk kami ambik alih semula tanggungjawab ni. Sampai bila nak susahkan mak dan abah. Lepas ni mak boleh lah pergi surau tiap-tiap malam, pergi mengaji kat balai raya, pergi pasar tanpa perlu fikirkan macam mana nak bawak Zara. Kembali macam sebelum ni.

Hanya Allah saja yang tahu macam mana beratnya hati saya ni. Susah betul la kalau jadi manusia yang sensitif dan emo ni. Terasa macam bersalah sangat nak pisahkan mak abah dengan Zara. Tapi saya kena buat macam tu. Zara anak saya dan dah sampai masanya untuk saya pikul tanggungjawab ni walau susah macam mana sekali pun. Belum kira lagi saya risaukan entah macam mana dia kat rumah orang tu nanti. Okay ke tak, terjaga ke tak. Kat kampung takde siapa pun yang berkira nak jaga Zara. Tiap-tiap pagi dan petang ada je yang rajin bawak Zara jalan-jalan naik motor. Dia takkan duduk je dalam rumah dalam sehari tu. Mak dan abah jaga Zara dengan cukup sempurna. Diorang tatang Zara macam minyak yang penuh dan saya percaya kasih sayang diorang pada Zara lebih lagi daripada diorang sayangkan saya. Mengada-ngada macam mana pun Zara, mak dan abah sabar je layan karenah dan ragam dia. Menangis lah macam mana pun, diorang akan pujuk dan manjakan Zara sehabis daya. Kat mana lagi saya nak cari pengganti macam tu?

Susahnya hati ni Ya Allah. Saya perlu kuatkan hati dan semangat untuk semua ni. Saya kena tabah.

Amani, Kak Zura, Amsyar, Emak dan Zara

0 comments: