Nuffnang Ads

Friday, February 15, 2013

Kuatkan aku.

Kuatkan aku, Ya Allah..

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui". (QS. Al-Baqarah : 216)

Detik, minit, jam, hari,
Tak perlu ku menghitungnya, diantara lelahnya jiwa dalam resah dan air mata..
Biarkan ia berlalu dengan senarioMu..
Biarkan ku jalani, ku nikmati segala yang telah Kau tuliskan untukku..
Dengan segala asa dan angan..
Dengan segenap keyakinan..

Sulit jika harus menyembunyikan tangis pada diri sendiri..
Sulit jika harus menyembunyikan segala rasa yang berkecamuk dalam hati..
Menata hati hanya untuk mengharap cintaMu..
Mengunci hati untuk tetap di jalan yang Engkau redhai..

Tersenyum..
Hanya demi mereka yang ku sayang..
Hanya demi ketenangan hati mereka yang ku sayang..
Namun, hatiku tak akan pernah berbohong jika memang ia sedang rapuh..

Ya, rapuh..
Rapuh untuk segala yang aku rasakan..
Rapuh untuk setiap langkah yang ku harungi..
Rapuh untuk setiap asa yang pernah ku impikan..
Rapuh untuk desiran nafas yang ku hembuskan..
Aku sedar, sedar akan segala apa yang ku rasakan..
Kerna memang hatiku takkan pernah berbohong pada diriku sendiri..
Biar ku rasa sendiri, dalam muhasabahku padaMu..

Ya Rabb..
Ampuni aku..
Jika hari ini ada kerapuhan di jiwaku, tegarkanlah..
Jika hari ini ada keputus asaan, bangkitkanlah jiwaku kembali untuk melangkah..
Jika hari ini ada kesulitan,
Mudahkanlah semua urusanku..
Jika hari ini ada kesedihan,
Gantilah dengan senyuman..
Jika hari ini ada keraguan,
Yakinkan hatiku untuk tidak ragu-ragu,
Jika hari ini ada kerinduan,
Pertemukanlah aku dengannya..

Ya Rabb..
Tetap sabarkan hatiku dan kuatkan langkah ini,
Tuk tetap tegar serta tabah dalam setiap ujianMu,
Bimbinglah aku,
Yang mendamba redhaMu..

0 comments: