Nuffnang Ads

Thursday, December 15, 2011

Manisnya Cempedak Itu.

Saya suka makan cempedak. Ohhh sangat suka. Baik yang mentah mahu pun yang digoreng. Seronoknya rasa di dalam hati bila balik kampung hari tu dapat makan walaupun cuma 3 ulas. Okay takpe.

Semalam saya balik awal dan terus ke rumah kakak. Sebab apa? Sebab ada seguni cempedak yang sedang menunggu kehadiran saya. Mak kirimkan daripada kampung suruh adik saya bawak. Mak ni sejak saya mengandung memang ikutkan je selera saya. 8 biji saya ambik. Itu pun selepas cuba untuk mengawal diri supaya jangan tamak haloba dan tolong ingat adik beradik yang lain. Maka separuh lagi saya tinggalkan untuk kakak dan abang. Sampai rumah je saya terus potong dan cuma dapat 5 biji je sebab bekas tu dah penuh. Itu pun dah geram rasa macam nak telan semua sekali tak payah tunggu dia.

Kalau nak ikutkan saya memang dihalang daripada makan cempedak dan nangka. Lagi-lagi emak sebab dia tahu saya memang jenis yang mudah masuk angin. Bukan tak pernah ada sejarah masuk air 2 botol lepas makan 2 ulas cempedak. Sakit perut berguling-guling sampai kena injection. Tapi saya kesian dengan diri saya. Saya suka makan jadi saya makan jugak.

Cempedak yang abah tanam ni memang terbaik. Isi dia tebal dan manis sangat. Semuanya elok tak ada yang busuk. Tak macam cempedak kat pasar yang selalu saya beli. Harap tepung je tebal tapi cempedak kecik lepas tu tawar. Dia yang makan pun dok puji cakap sedap. 'Tengoklah abah siapa yang tanam..' Akhirnya supper kitorang malam tadi bersama dengan cempedak goreng dan chinese tea. Memang best.

Lupa pulak nak ambik gambar semalam. Balik nanti saya nak sambung potong dan makan. Yahoo.com.


Edit: Gambar balance cempedak semalam..huhuhu

0 comments: