Nuffnang Ads

Wednesday, January 12, 2011

Antara Sabar & Iman

Utk melangkah ke satu kehidupan yg jauh berbeza dr apa yg kita biasa lalui sbnrnya sgt2 menduga kesabaran dan menguji keimanan. Walaupun sabar tak bape nak ada. Iman plak lg nipis dr kulit bawang. Kehidupan tu terlalu berbeza. Satu fasa yg akan dilalui. Satu jalan hidup yg kita tak pernah rasa sblm ini. Antara sama atau tidak dgn manusia yg lain.

Cepat atau lmbt, semua manusia akan lalui. Pendek atau panjang jambatan yg mesti ditempuh bergantung kpd takdir masing2. Ada yg bernasib baik. Ada jgk yg kurang bernasib baik. Malah mungkin jgk ada yg langsung tidak bernasib baik. Cerita hidup kita semua kan berbeza? Kanvas yg terbentang di depan mata. Di tangan sudah ada berus dan warnanya. Corakkan saja mengikut keinginan hati diiringi ketentuan yg sudah tertulis di dalam Loh Mahfuz kita.

Dugaan yg mengetuk pintu hidup sering saja menggugat nipis iman diri ini. Sabar? Andai kesabaran yg dipertikaikan. Takkan mungkin akan sampai ke tahap ini kan? Kdg2 rasa spt memahami. Tp kdg2 spt tidak. Kdg2 rasa syg. Kdg2 rasa benci. Sukarnya membuang perasaan cemburu pd sesetengah pihak. Sama ada dulu atau skrg, rasanya ttp sama. Aku ttp cemburu. Lalu harus diapakan lg. Membuang segenap rasa yg bisa menghancurkan hati. Benci!

0 comments: