Nuffnang Ads

Monday, July 6, 2015

Soal percaya.

Hidup ni hakikat. Pahit atau manis, suka atau tidak, kau tetap kena telan jugak. Walaupun susah, payah, perit tapi bila yang bernama sebuah hakikat dan kenyataan, itulah jalan hidup yang kau mesti terima.

Percaya atau tidak itu masalah diri sendiri. Aku pernah percaya tapi bila sekali kepercayaan itu dikhianati, tiada apa lagi yang tinggal waima 1% sekalipun. Sebab? Aku tahu dan yakin benda tu akan berlaku lagi walaupun janji untuk tak ulang lagi ditabur 1000 kali. Walau seinci pun aku takkan pernah percaya lagi. Aku berhenti untuk mempercayai.

Bertahan tanpa rasa percaya itu bodoh. Bertahan tanpa ada kepercayaan itu buang masa. Tanpa percaya apa saja yang kau ada takkan ke mana-mana. Kerana hati tak akan tenang, hidup tak akan aman. Penuh dengan curiga dan prasangka. Cemburu tak berhenti membuta tuli.

Bertahan kerana sesuatu itu juga biar ada batasnya. Bertahan kerana seseorang itu pun biarlah kena pada tempatnya. Sedangkan hati sendiri tak rela. Sedangkan hati sendiri dah tak punya jiwa. Sedangkan dalam hati dah tiada rasa.

Kalau kau tak percaya, kenapa kau masih ada? Kenapa kau masih di situ? Aku ulang, itu bodoh. Sangat bodoh. 

Apa yang kau nak lagi sebenarnya?

0 comments: