Nuffnang Ads

Wednesday, November 2, 2011

Gejala-Gejala Tak Sosial


Masuk saja ke trimester ketiga kehamilan saya mula merasakan gejala-gejala yang tidak menyelesakan. 'Sabar Farz..' Kawan saya cakap macam tu. Baeklahhh~

1. Gatal perut semakin teruk.

Gatal yang sebenar-benar gatal. Sambil berurut pun tangan menggaru. Sambil online facebook pun sama. Sambil update blog pun begitu. Cuba bertahan untuk garu daripada luar saja sebab tak nak kulit buruk dan huduh di suatu masa nanti. Kerana sesungguhnya menyesal kemudian hari tidak berguna lagi. Kena marah dah berkali-kali tapi telinga saya ala-ala segan dan pemalu nak terima dan masuk dalam hati.

2. Semakin kerap ke rest room.

Rekod setakat ini 5 kali ke sinun dalam masa tak sampai satu jam. Kalaulah saya Doraemon, saya akan jadikan rest room itu seperti beg galas tepi yang boleh di bawa ke mana-mana. Letak je kat sebelah. Tak payah susah-susah saya nak kena touch pass ni kat pintu lepas tu kena berjalan lagi. Dekat pun rasa macam jauh. Saya rasa masa ni kepala baby tengah kat bawah kot sebab tu pundi kencing tu asyik ditekan lepas tu terasa berat je. Yelah baby kan berpusing kan? Logik tak teori aku nih?

3. Semput dan sesak nafas. 

Gejala ini akan ketara bila saya lepas makan. Atau bila saya letih dan penat. Atau bila saya stress. Kadang-kadang tak buat apa-apa pun boleh semput. Mungkin perut dah semakin penuh dan sempit. Ada penghuni sayang comel-comel mummy tu dok dalam tu. Siaplah bila dia keluar nanti, saya nak geget pipi dia. Duhhh~

4. Perut tegang, cramp dan mengeras.

Sekali dia datang, rasa macam nak letak pelembut Daia kasik lembut sikit. Apalah ke bengong sangat idea aku nih? Sakit memang sakit tapi apa yang saya boleh buat. Terpaksa tahan jelah atau pun saya usap-usap biar dia lembut cepat. Kadang-kadang tu bila saya dah boleh rasa dia baru nak mengeras cepat-cepat saya usap perut. Setiap masa lah pulak dia nak menggeliat kan? Tak apalah sebab itu tandanya dia aktif dan sihat.

5. Sakit pinggang

Saya nak bantal macam JLO dalam filem The Back-Up Plan! Daripada kepala sampai ke kaki akan beralas bila tidur. Memang best kalau dapat bantal macam tu. Sakit pinggang tu buat saya tak selesa nak berbaring dan membataskan pergerakan lebih-lebih lagi bila nak bangun daripada duduk. Tidur pun jadi tak berapa nak selesa. Ke kanan salah ke kiri salah. Pinggang kanan kiri dah penuh dengan bantal tapi masih lagi lenguh-lenguh. Nasib baik ada baju dia kat sebelah. Bau perfume yang masih ada tu buat saya senyum dan tidur. Rindu~

Sekian saja info Bukan Salah Ibu Mengandung untuk kali ini. Saya nak cari makanan. Bila perut lapar, komputer ni pun nampak macam Kek Coklat.

0 comments: