Nuffnang Ads

Saturday, August 8, 2015

Marah biar bertempat.

Kita selalu marah pada sesuatu. Ya sesuatu. Sesuatu yang menyakitkan hati atau buat kita kecewa. Kita marah tapi kita tak pernah nak check diri kita.

Kenapa kita marah anak bila dia meragam tunjuk perasaan padahal dia tak tahu pape? Mungkin dia nak perhatian tapi kau sibuk dengan handphone.

Kenapa kita nak kecik hati dengan bos bila dia marah kita walaupun kita dah buat kerja? Mungkin kerja kau siap tapi tak seperti yang di arahkan.

Kenapa kita marah kawan yang nasihat kita sedangkan dia tak tahu pun pasal kita? Mungkin kita tak perasan yang ada perkara kita dah buat kawan terasa.

Periksa la diri kita dulu. Macam mana kita layan orang tu? Macam mana kita buat kerja? Macam mana kita tunjukkan perangai kita?

Kadang-kadang sikap dan perangai kita tu yang buat orang jadi berubah dan buat hal contohnya. Kalau diri sendiri tak mampu nak beri yang terbaik, kenapa kau perlu marah bila orang mencari sesuatu yang boleh buat dia lupakan masalah walau sekejap? Pernah tak kita fikir keadaan orang bila kita sendiri tak mampu nak bagi apa yang dia nak?

Sempurnakah kita untuk mencapai bintang di langit? Sempurnakah kau untuk menjadi bulan yang satu? Sempurnakah kau untuk mempertikaikan aku?

0 comments: