Nuffnang Ads

Sunday, August 9, 2015

Jadilah yang halim.

Nasihat orang bila kita tengah marah kita kena buat something yang berlawanan untuk control diri kita.

Contohnya kalau tengah berdiri, kita duduk. Kalau kita tengah duduk, kita berdiri. Selain daripada beristighfar dan lebih afdhal lagi cepat-cepat ambil wudhu' untuk lawan segala amarah.

Kalau tengah marah memang susah sangat nak control diri kita. Nak control perbuatan daripada jahanamkan harta benda contohnya. Nak control mulut kita daripada keluarkan perkatan dan ayat yang boleh mengguris perasaan orang. Nak control tangan kot terpukul anak bila dah marah sangat.

Bila amarah tu dah tahap menggunung memang tak terfikir kot nak istighfar aku rasa. Kalau tengah bercakap memang @*#£%&?! lah yang keluar. Kalau tengah message pun habislah orang tu kena maki kot.

Aku rasa kita sendiri yang kena lawan amarah tu. Sebelum amarah tu yang control diri kita dan sementara masih ada fikiran yang waras tu cepat-cepatlah tarik nafas, hembus. Buatlah banyak-banyak kali 2.6 billion sekali pun sambil istighfar. Jauhkan diri sekejap daripada punca yang buat kita marah. Lawanlah selagi boleh. Syokla setan dok kipas api kemarahan tu. Suis 5 aku rasa kipas yang dia pakai.

Satu artikel yang aku baca dan aku amalkan sekarang. Bila nak marah Zara atau aku dah terbuat dia menangis aku akan tarik dia dan peluk seerat-eratnya dan aku baca Al-Fatihah sambil peluk tu. Dalam masa 15 saat lebih kurang dia akan slowly calm down dan aku akan cepat-cepat usik atau geletek untuk buat dia ketawa.

Its just not easy babe. Hanya manusia yang kuat je yang boleh lalui. Untuk kes lain aku akan cuba untuk sabar dan kawal diri. Contohnya elakkan daripada message yang bukan-bukan. Kurangkan tuduhan atau prasangka. Kurangkan perli dan sindir. Maniskan muka manjakan senyum. Cuba untuk memahami keadaan dan percaya.

Aku kena ingat, lidah tu lagi tajam dari pedang. Sakitnya lebih lagi. So, kena berubah dan lebih berhati-hati.

Eh terpanjang pulak kali ni. Sekian, terima kasih.

0 comments: