Nuffnang Ads

Wednesday, June 24, 2015

Berlari itu tak mudah.

Aku ada satu masalah. Kalau dah start menulis nanti aku tak boleh nak berhenti. Sehari aku boleh bantai lebih daripada 3 entry. Tapi kena control sebab kalau aku syok sangat nanti dikhuatiri segala luahan dan cerita disalah erti oleh manusia-manusia perasan. Okbai.

Dah setahun lebih berlalu. Daripada jatuh tersungkur, aku belajar merangkak, bertatih hinggalah aku boleh berjalan semula. Apa lagi nak kembali berlari. Semuanya tak mudah. Tak pernah begitu mudah.

Walaupun yang dilihat ramai adalah aku memimpin tangan Zara tapi hakikat sebenarnya Zara lah yang memimpin tangan aku. Kerana dialah aku bangun semula. Kerana dialah aku hidup kembali. Segalanya kerana Zara.

Hari ini mungkin aku boleh menarik nafas lega. Sedikit. Walau tak banyak perubahan tapi aku tahu semuanya datang daripada usaha aku sendiri. Banyak yang aku berjaya kawal untuk pastikan masalah utama aku takde lagi dah. Perubahan tempat kerja hinggalah memajukan diri dengan kerja baru. Semuanya memberikan aku kebaikan. Dia dah kata, semua ujian membawa hikmah disebaliknya. Cuma sabar dan tunggu je.

Aku usahakan sendiri. Serius tak tipu nih. Didorong dengan rasa dan semangat diri sendiri yang betul-betul nakkan perubahan. Sebab dulu aku tak happy. Bila aku dah lepas bebas daripada segala malapetaka of course aku kena move on. Buat apa nak stay dalam kehidupan yang buat kita sakit hati, sakit jiwa lepas tu asyik nak sedih je. Kat mana tenangnya hati? Kat mana amannya hidup? Hidup ni kena berani. Berani untuk buat keputusan dan berubah. Sebab aku tahu, kita takkan menyesal melepaskan sesuatu yang tak pernah menghargai kita. Ini namanya pengalaman. 

Aku tak pedulikan langsung hinaan orang. Mulut-mulut longkang jahanam yang gelarkan aku macam-macam. People can say anything because i just don't give a shit. Bukan kau yang suap anak aku makan. Bukan kau yang ada masa aku susah. Bukan kau yang ada bila aku sedih. Kau kenal aku pun tak tapi kau sedap mulut bajet cantek je nak mengata aku.

Do i care? Sebab aku tahu siapa yang selalu ada. Aku tahu siapa yang selalu bersama. Aku tahu siapa yang sentiasa menerima seadanya. Kerana kau juga aku senyum.

Nasi takde, kawan pun sedap.

Hidup dalam dunia ni bukan kita berseorangan. Dikelilingi kawan, keluarga dan orang yang kita sayang. Kawan pulak daripada zaman belum sekolah, tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, universiti, kerja blablabla. Tu belum kira kawan dalam facebook, instagram, twitter, beetalk dan entah apa-apa lagi.

Kawan ni ada macam-macam. Sangat banyak ragam dan perangai sendiri. Ada kawan yang setakat kawan. Dia ada biasa je, dia takde pun takpe. Ada yang kawan bila senang tapi bila susah tetiba dia hilang. Ada yang sentiasa ada dalam senyum dan ketawa. Ada yang baik depan baik juga di belakang. Ada yang perangai macam syaiton tapi bila bab berkawan dia yang paling baik. Ada juga yang terlebih baik boleh jadi stalker bagi pihak kawan. Dia ajak sekali laki kawan dia, family dia, tok ketua, tok mudim, tok bilal kampung sekali kalau boleh. Hah yang ni memang kawan sejati bestfriend forever till jannah la kekdahnya gittewww. Tapi tapi tapi dalam banyak-banyak tu yang lagi jahanam kalau kawan makan kawan.

Tapi bila situasi kawan makan kawan ni berlaku di tempat kerja sedikit sebanyak memang mengganggu hidup kita. Dah nama pun tempat kerja of course la kena ngadap hari-hari. Macam mana nak ada mood kerja? Kalau dengan kawan satu office pun kita masam muka. Hati pun tak tenang, nak pergi kerja pun macam malas sebab dah takde fun lagi kat office. Macam mana nak buat kerja sama? Lainlah kalau kau pergi kerja semata-mata nak bergossip pasal orang kan. Apa kau kisah gaduh ke tak janji kau boleh mengumpat orang.

Mungkin dalam dunia ni dorang dah tak jumpa nasi. Sebab tu dorang suka makan kawan.

Tuesday, June 23, 2015

Kerja dan pengalaman.

Bulan lepas aku ke Sabah. Awal bulan hari tu pun aku ke Sabah lagi. Sebelum tu ke Melaka. Nasib baik program dekat Negeri Sembilan tahu lambat kalau tak sana pun aku pergi. Cari duit la nak raya ni.

Masuk bulan puasa semua aktiviti outstation terus berhenti. Kecuali program-program jabatan yang memang khas untuk bulan puasa dan aku tak terlibat pun. Cuma harapkan OT kat office jela.

Lepas raya nanti barulah kita akan start sibuk balik. Nak ke Johor, pastu program merdeka lagi. Tapi mintaklah sangat aku tak pergi Sarawak tu. Kena cari alasan siap-siap kalau nama naik heeeeee~

Itulah hidup. Sibukkan dengan kerja untuk lupakan masalah kalau ada. Menstabilkan ekonomi dan kehidupan dalam mencari pengalaman. Yang penting aku dan Zara happy!

Ramadhan dan kita.

Hari ni 6 Ramadhan. Belum terlambat rasanya aku nak ucapkan selamat berpuasa untuk semua yang beragama Islam. Semoga baik-baik saja okay.

Bulan puasa ni mengingatkan tentang sesuatu. Setahun yang lepas. Yang datang secara tiba-tiba dan mengembalikan senyum. Yang hadir mewarna lukisan pudar hati. Yang memberi nafas pada jiwa tak bernyawa.

Mungkin yang terbaik. Segalanya nampak sempurna di mata kita. Biar pun lewat tapi kita masih berdiri bersama.

Selamat berpuasa semua, dan sayang.