Nuffnang Ads

Tuesday, April 21, 2015

Sahabat.

Assalamualaikum An. Tiga hari lepas hari lahir kau kan? Tak pernah sekali pun aku lupa dan takde sehari pun aku tak ingat kau.

Aku tak pernah bosan bercerita tentang kau. Tentang sahabat sejati yang aku ada. Satu-satunya. Tapi yang Allah lebih sayang kan dia. Yang telah dijemput Dia lebih dahulu. 

Hampir 4 tahun kau tinggalkan aku An. Selama itu jugaklah aku rasa kosong dan menyimpan segala rahsia, amarah dan dendam sendirian. Terluah tapi tak sama. Bercerita juga kadang-kadang tapi tak serupa.

Kadang-kadang bila iman menipis aku bertanya kenapa Dia ambil kau cepat sangat? Kenapa mesti kau yang tinggalkan aku malam tu? Sampai sekarang An, aku masih boleh dengar suara dan ketawa kau di telinga aku. Aku masih boleh dengar bebelan dan kutukan kau. Garang aku, garang lagi kau. Berani aku, berani lagi kau. Lazer aku, lazer lagi kau.

Setiap kali aku ke utara, aku takkan lupa kilometer kejadian tu. Setiap kali aku ke Penang, aku tahu kau sentiasa ada dengan aku. Kenangan kita masa kat UiTM Arau tak banyak tapi rapatnya kita bila masing-masing dah bekerja tu lebih aku terasa. Aku rindu sangat dengan kau. Terlalu banyak cerita yang aku nak kongsikan dengan kau macam dulu. Terlalu banyak An.

An, terima kasih sebab menjadi sahabat aku dunia akhirat. Yang sentiasa bersama dalam susah dan senang. Yang selalu ada dalam senyum dan ketawa. Segalanya kita berdua. Semuanya tentang kita.

Kau pergi membawa 1001 rahsia aku. Maafkan aku An.

Friday, April 17, 2015

Semak kuasa lapan.

Penatlah. Bila orang tak habis-habis nak ambil tahu pasal kita. Bosanlah. Bila orang tak sudah-sudah nak stalk life kita. Macam takde kerja lain nak buat selain daripada menyebok nak tahu pasal aku? Kau dah kenapa? Kau tahu tak semak?

Apa aku tulis semua nak jadi isu. Apa aku tulis semua nak terasa. Apa masalah kau sebenarnya? Kau ada masalah jiwa eh? Atau sakit mental? Atau meroyan? Kau dah kenapa nak perasan sangat? Kau ingat aku ni takde kerja lain nak menulis pasal kau je? Kau ingat kau artis?

Cerita dia sekarang siapa yang pelawa kau datang sini? Siapa yang jemput kau baca blog aku ni? Bambos bole tak?

Bak kata ex aku dulu, kau bajet kau cantek? Memang padu la kan.

Monday, April 13, 2015

Jangan malas untuk sihat II.

Dah dua minggu aku start balik exercise lepas lebih 3 bulan tinggal rutin tu. Pagi bila bangun tidur lepas tu petang bila balik kerja. Cukup 15-20 minit setiap sesi. Jadi satu hari aku dapat almost 1 hour untuk jaga badan dan kesihatan.

Aku lebih suka fokus pada sesetengah part of our body saja. Aku tak minat nak jogging nak lari-lari bagai. Jogging tapi kalau perut menggelebeh buat apa. Tu belum lagi lengan ketiak lembik lemak bergoyang-goyang. Pastu peha lebar takde shape. Punggung besar tapi leper. Nasib baik aku takde masalah tu.

That's why aku lebih suka buat squat dan abs exercise. Ada banyak jenis exercise untuk squat ngan abs ni tapi malas nak bagitahu details. Nanti ada orang insecure pastu tiru. Bukan kedekut tapi kalau nak sihat, study dan jangan malas! Rajinkan diri untuk cari information okay.

Tapi satu benda kena ready ialah sakit kaki lepas buat squats. Lepas tu confirm legs day. Kau nak turun naik tangga pun menggeletar kepala lutut hahaha. Tapi sebab aku dah biasa 2-3 hari je dah okay dah. Tapi kalau nak lebih fokus sebenarnya memang kena pergi gym. Setiap satu alat ada kegunaan untuk setiap part of our body. Senaman akan lebih teratur dan berkesan nanti.

Senang cerita sekarang ni, jangan malas! Kau dok tengok montot orang lawa macam Jen Selter tapi kau malas nak squat. Kau dok jealous tengok perut orang flat macam Alexa Jean tapi kau malas nak sit up. Boleh jalan lah dengan kau punya angan-angan nak body macam Angelina Jolie hahahaha.

Sunday, April 12, 2015

Wangi 24/7


Wangi kena 24 jam. Bukan bila nak keluar je. Wangi kena 24 jam. Bukan cuma time dating je. Sikap aku, biar tak pakai bedak tapi jangan tak pakai perfume. Muka cantek tapi kalau busuk pun tak guna la.

Dulu masa anak dara aku memang gila perfume. Tiap bulan mesti beli. Issey Miyake limited edition is one of my favorite ever. Bapak wangi gila. Mahal nak mam plak tu. Tapi sayangnya dah tak keluar lagi dah kot. Lepas tu Flora by Gucci. Tambah lagi Lady Million by Paco Rabanne. Pastu Angel by Thierry Mugler. Addicted la dengan perfume nih!

Dan sekarang yang lagi best aku ada koleksi berpuluh jenis original perfume berlainan brand dari France. Bau sangat kuat sebab semuanya pati perfume yang memang wangi dan tahan lama. Sekotak tu je boleh pergi RM1000 lebih. Ini namanya rejeki hewhewhew. Aku tak tahu la tahun bila perfume tu nak habis pakai.

Ingat eh, biar tak lawa tapi wangi. Serba serbi wangi. Wangi tu pun bukan sebab perfume je. Atas sampai bawah kena jaga hygiene supaya sentiasa bersih dan wangi. Bila wangi self confidence pun tinggi sebab orang pun suka nak contact dengan kita. Kannnn.

This is mine. I love this! πŸŒΌπŸ’•πŸ’‹

Tuesday, April 7, 2015

Kenapa hipokrit?

Pelik sebenarnya. Bagaimana ada manusia boleh mereka-reka cerita yang tak wujud. Macam mana kita boleh berpura-pura tentang sesuatu sedangkan hakikatnya benda tu langsung tak berlaku. Pelik tapi kadang-kadang boleh jadi lucu.

Tak perlulah menjadi terlalu gigih untuk membuktikan sesuatu yang tak wujud. Jangan membuang masa menunjukkan pada khalayak kononnya semuanya berada dalam keadaan baik-baik saja. Bukan kita tak tahu apa yang jadi sebenarnya.

Bicara tentang takdir. Rupanya ada yang lebih lagi tak dapat nak menerima. Haihhh aku cuma mampu ketawa melihat usaha keras manusia yang hipokrit. Menipu diri sendiri. Menipu orang ramai.

Semoga berjaya. Dan aku, akan terus ketawa.

Monday, April 6, 2015

Hidup dan masa depan.

Kekadang aku tertanya sendiri. Hidup ini untuk apa? Tentang kita semata-mata atau tentang manusia di sekelilingnya? Apa dan bagaimana? Kenapa dan mengapa?

Selalunya kita terlalu memikirkan tentang orang lain. Sedangkan kita sendiri tak tentu hala. Selalunya kita terlalu kasihankan orang lain. Walhal diri kita sendiri tak ketahuan.

Bertubi-tubi pendapat dan nasihat aku telan sejak akhir-akhir ini. Tentang masa depan. Sesuatu yang bergantung pada sebuah keputusan. Sesuatu yang mampu mengubah sebuah kehidupan.

Kala ini, aku cuma punya Zara. Itulah jiwa itulah nyawa. Aku tak pernah peduli tentang manusia lain. Andai aku mahu, aku mahu. Kau fikir aku kisah siapa kau? Pengalaman terlalu mengubah aku menjadi aku hari ini. Benci, dendam dan tak punya rasa. Kasihan? Sikit pun tidak. Sungguh, aku peduli apa.

Hari ini, aku perlu fikirkan tentang aku. Tentang Zara. Tentang kami. Biarlah orang berdiam tak peduli. Kalau itu pilihan yang diambil aku dah tak mahu ambil tahu. Seperti sebelumnya, lantak.

Berikan aku masa.

Aku menilai dari sudut perspektif yang berbeza. Menilai tentang sebuah kesungguhan dan ketulusan. Walaupun sehari dua tak menjamin kita berdusta. Walau bertahun tak bermakna kita setia bersama. Semuanya tak menjamin apa.

Ada yang kata aku tak percaya takdir Dia. Bukankah setiap yang berlaku itu punya hikmahnya? Kenapa dan mengapa tidak kau perhalusi sendiri tentang apa yang berlaku? Tentang hikmah sebuah yang bernama ujian? Tentang sebuah yang bernama kesilapan?

Justeru itu ku perkuatkan langkah untuk terus berlalu. Walaupun berat tapi aku tahu ianya perlu. Kerana penilaian aku tentang sesuatu itu benar-benar aku fikirkan. Tentang masa. Tentang rasa. Tentang jiwa. Segala-galanya aku jadikan sebab untuk melangkah walaupun perlahan.

Masa? Ahhh sudah terlalu lama aku berikan masa. Yang akhirnya cuma berlalu tiada apa.
Rasa? Aku sudah bosan bercakap tentang rasa. Yang masih tiada apa.
Jiwa? Muak sudah bila berdebat tentang jiwa. Yang sudah hilang entah ke mana.

Ketawa itu benar-benar gembira. Pengharapan tentang sebuah kehidupan baru yang memberi harapan. Terpaksa itu mungkin akan berubah menjadi rela. Walaupun aku sendiri tak tahu bila.

Cari yang memberi.

Kekerasan biasanya akan mengakibatkan kasar. Jarang sekali kekerasan akan menjadikan kelembutan dan kasih sayang. Sangat jarang atau mungkin langsung tiada.

Segala apa yang terlahir daripada kekerasan itu benar-benar mampu membunuh mesra. Menghakis percaya menghapus cinta. Yang tinggal cuma luka.

Kalau dulu diri kita dipenuhi senyum, kekerasan boleh mengubah hampir 100% siapa diri kita. Mungkin akan jadi lebih protective dan terlalu berjaga-jaga. Tiada lagi percaya dan baran menjadi sikap yang akhirnya sebati. Dendam juga akan selalu melekat dalam hati.

Sebab itu orang kata, hiduplah dengan kasih sayang. Kasih sayang boleh mengubah seluruh hidup kita. Bibir selalu senyum, hati sentiasa tenang dan kita cuma gembira.

Siapa aku dulu banyak mempengaruhi siapa aku hari ini. Kerana kekerasan dan pengkhianatan yang tak berkesudahan. Yang tak pernah kasihan pada dua buah kehidupan. Sukarnya menghapus dendam yang ada. Amat sukar. Dendam dan amarah yang ada bersatu menjadi api yang sentiasa memanaskan hati.

Kerana itu, hari ini aku mencari kasih sayang dari yang benar-benar mahu memberi.

Sunday, April 5, 2015

Pilihlah untuk senyum.

Hidup ini pilihan. Segala-galanya adalah pilihan. Pilihan di tangan kita untuk memilih setiap pilihan yang ada. Amboi banyak betul pilihan eheh.

Kadang-kadang Dia dah tunjukkan jalan. Semuanya ada depan mata kita. Tapi kita suka buat-buat tak nampak tetiba jadi buta. Menafikan yang hakiki supaya menjadi mimpi.

Encik Tembikai pernah berkata. Hidup ini pilihan, jangan bersedih. Jadi kalau kita dah nampak pilihan itu cuma memberikan sedih, kenapa masih mahu memilih? Bukankah yang menggembirakan itu selalu menanti?

Nekad semakin mengambil tempat sebenarnya. Cuma masa yang tepat dan yakin yang jelas perlu dipastikan. Agar pilihan menjadi sesuatu yang menyenangkan di kemudian hari.

Hidup kita baru saja bermula. Pilihlah untuk senyum.

Friday, April 3, 2015

Farz and Furious

Aku peng follow filem Fast and Furious dari awal lagi. Tak pernah miss tak pernah tak tengok. Daripada Fast and Furious yang keluar tahun 2001, lepas tu 2 Fast 2 Furious diikuti The Fast and The Furious : Tokyo Drift, keluar pulak Fast and Furious 4, lepas tu Fast 5, lepas tu Fast and Furios 6 sampailah Furious 7 tahun 2015. Tengok berpuluh kali pun tak bosan. Dan semalam 2 April 2015 dah kat panggung untuk Furious 7. Haruslah aku dah tengok kan! Sebab dia macam ala-ala Farz and Furios. Ehhh.

Walaupun sorang-sorang tapi apa adehal. Aku nak tengok filem bukan nak tengok orang kat sebelah. Orang lagi nak tengok filem ni sebab nak tahu apa endingnya bila Paul Walker dah meninggal dunia pada 30 November 2013. Sedih aaaa hero filem dah takde. Walaupun diganti dengan dua adik Paul, Cody ngan Caleb yang mirip muka dengan dia tapi tetap tak sama.

Endingnya memang sedih. Dom bermonolog tentang sahabat dan kekeluargaan. Memang obvious ending tu tribute untuk Paul lagi-lagi part kereta Dom ngan kereta putih Paul berpisah kat simpang jalan. Kalau memang follow filem ni daripada awal memang terasa lah kot. Macam aku sobsssss.

Rugilah kalau tak tengok filem last Fast and Furious ni. Kena tengoklah daripada layan filem melayu pasal makcik gosip sambil pilih ikan, datuk dapat projek 5 juta kat Putrajaya, cleaner ofis bercinta dengan anak bos, percintaan dihalang lalu ditunangkan dengan pilihan keluarga pastu rupanya lelaki tu jahat pastu akhirnya mak bapak pempuan tu sedar pastu dapat jugak dia kawen dgn bupren dia. Pastu tetiba suami dia sotong. Kau ghase? Aihhh hidup kita ni terlalu disuap dengan cerita-cerita yang indah saja.

Aku nak pergi tengok lagi Furious 7 ni. Tak kiralah kan. Tadi aku masuk panggung lambat 15 minit dah rugi masa. Nak tengok lagi 10 kali pun tak bosan aku rasa. For Paul.

Jangan malas untuk sihat.

Dulu masa lahirkan Zara, aku pantang main-main. Serius main-main. Emak bebel pun aku buat keras je. Tak fikir pasal kesihatan tak fikir badan nak pakai lama. 

Tapi tak lama tu aku terfikir sendiri. Badan nak pakai sampai mati weh. Kalau bukan untuk suami pun untuk diri kita sendiri la. Jaga bukan dari segi pemakanan je tapi jugak luaran. Ahah! Masa pregnant aku memang sangat jaga perut dan sekarang memang takde stretch mark, kedut-kedut apa lagi menggerutu dan hitam walau segaris pun tau hewhewhew.

Lepas tu kita boleh amalkan squat ngan abs exercise. Kalau tak tahu boleh youtube. Squat ni bina otot punggung ngan peha. Peha mesti akan jd tough sikit. Dan sebab itulah aku stop sebab habis seluar semua tak muat. Cisssss btul. Takpe ni nak start balik.

Lepas tu makan jamu atau collagen untuk kesihatan dalaman. Cuma apa yang aku tahu bila kita makan jamu, kita tak boleh makan collagen sebab ada yang tak boleh diamalkan sekaligus. Tak sure lah betul ke tak. Jadi kalau tengah makan jamu, kita boleh pakai produk untuk muka. Dalaman makan jamu, luaran boleh exercise dan pakai produk kecantikan la. Sebab kalau collagen ni selalunya luar dalam sekali dia jaga. Mana-mana yang kita suka la kan. Segala vitamin c, collagen, jamu, supplement aku telan. Nak patah pinggang aku kelmarin dok masukkan jamu dalam kapsul untuk makan sendiri.

Bulan lepas aku ngan budak office dah start pergi gym tapi office dah start busy sikit-sikit dengan program jadi dah berapa minggu skip T_____T. Oihhh badan sangat kena jaga la. Nanti belum tua dah menggelebeh sana sini. Lepas tu orang kata kau ada anak seploh walaupun sebenarnya umur kau baru 32 tahun sobsssss.

Yang penting, jangan malas! Jangan malas untuk cantik, jangan kedekut untuk sihat. Cewahhhh gittew padahal asyik beli AJ je tapi untuk supplement berkira kahkahkah. Okbai ngarut apa pun tak tau.

Wednesday, April 1, 2015

Takde yang menarik pun.

Aku bukan artis. Aku tak famous. Aku bukan blogger popular. Aku bukan siapa-siapa. Hidup aku sekadar apa adanya.

Siapa saja yang punya link blog aku ni? Cuma yang benar-benar aku senang saja aku maklumkan. Ada kawan, sahabat dan teman rapat. Atau mungkin orang luar yang aku sendiri tak kenal siapa. Tapi malangnya ada juga orang-orang gila yang obses jadi stalker. Yang ini memang sebesar zarah pun tak pernah aku jemput.

Tak payahlah susah payah jadi stalker. Tak payahlah nak rasa insecure dan sebok nak tahu sangat pasal aku. Aku tak faham untuk apa? Untuk tahu siapa aku? Untuk kenal siapa sebenarnya aku? Baik jangan. Sebab aku ni gila dan tak betul sikit. Takde yang menarik pun.

Lantak.

Lantak.
Aku dah tak peduli.
Lantak.
Aku dah tak kisah.
Lantak.
Aku dah tak ambil tahu.

Aku semak dengan kau.
Mengekori macam saka.

Aku meluat dengan kau.
Memantau macam orang gila.

Lantak.
Itu kau punya pasal.
Lantak.
Itu kau punya hal.
Lantak.
Lantak.
Lantak.

Letih dan penat.

Penat, letih dan tak cukup tidur. Aku benar-benar mahu rehat mahu tidur mahu relaks mahu lari dari semuanya sekejap.

Aku mahu ke Bali. Ehh tetiba. Ye satu hari nanti aku mesti akan sampai ke sana lagi. Untuk kali kedua. 

Aku penat sebab letih otak. Berfikir tentang sesuatu yang membebankan. Tiba-tiba Zara demam suhu naik sampai 39.4° dan aku dah dua tiga malam tak cukup tidur. Kepala aku dah pening sampai rasa asyik nak mengamuk. Ini bukan rungutan. Ini membebel sebab stress tak cukup tidur. Oihhh boleh buat gaduh tau kalau kita tak cukup tidur ni.

Tambah lagi semalam ada program. Turun naik sana sini dengan risaukan Zara lagi. Kaki melecet heels jahanam. Awak, kite nak kasut bawu arrrr. Ehhh?

Letih. Sangat letih.