Nuffnang Ads

Tuesday, July 31, 2012

Kenapa lelaki suka menipu?

Kenapa lelaki suka menipu? Topik ni kalau bagi kat perempuan huh saya confirm melompat-lompat lah mereka sambil angkat tangan sebab berebut nak jawab. Termasuk saya. Duhhh~

Kalau nak cite hoi memang sangat banyak. Haha bab tembak orang lelaki memanglah perempuan hebat. Sangat hebat! Ni antara yang saya dapat dan saya setuju 500%. Over.

1. Hubungan bermasalah.
Orang lelaki suka sangat menjadikan hubungan yang mereka ada sebagai alasan untuk menipu. Bila dia rasa hubungan tu macam tak best dia mulalah akan cari perempuan lain yang lebih menarik ataupun lebih memahami lah kononnya untuk dia meluah perasaan atau at least berkongsi minat yang sama. And at the same time dia cakap gf/isteri tu tak reti jaga dialah, suka control lah, kuat cemburu lah, garang lah, kasar lah and so on. Bila kantoi? Gf/isteri tu lah yang kena balik. Vangang punya alasan kan? Kenapa nak menyalahkan orang lain atas silap sendiri? Kenapa nak tuding jari kat orang lain untuk tutup kesalahan kita sendiri?

2. Bosan.
Bila kita berpasangan tak kira sama ada bercinta atau berkahwin kedua-dua pihak kena sama-sama berusaha untuk menjadikan sesebuah perhubungan itu bahagia, lebih bahagia dan sangat bahagia. Melangkah kenalah serentak babe. Bukan sorang kat depan sorang kat belakang. Bukan satu pihak je yang kena usaha untuk mem'best'kan hubungan tu. Baik kau tak payah kahwin lah kalau asyik kau je yang nak menerima pastu pasangan kau terkial-kial fikir itu ini semata-mata untuk bahagiakan kau dan nak jaga hati kau. A'ah kau sorang jelah yang nak bahagia dalam dunia ni kan? Cuba kita tengok contoh pasangan yang boleh tahan dan kekal berpuluh-puluh tahun tu? For sure takde istilah bosan dalam hidup diorang kan dan kalau ada pun diorang takkan jadikan tu alasan untuk diorang menipu pada pasangan dan pastinya diorang akan cuba untuk menghilangkan rasa bosan tu dengan buat something yang best-best bersama.

3. Nak jaga hati pasangan.
Bila ada pilihan yang lebih baiklah kononnya maka diorang lebih suka untuk menipu. Silap-silap yang perempuan tu boleh kena tinggal pulak lagi. Lepas tu bila dah kantoi normally diorang akan kata diorang takde pilihan lain selain daripada terpaksa menipu demi untuk menjaga hati pasangan. Pastu cakap tanak gaduh sebab tu menipu. Tapi lelaki tahu tak yang perempuan ni tak suka ditipu? Dan saya rasa lelaki pun tak suka ditipu kan? Kalau dah tak suka ditipu yang korang nak menipu tu kenapa? Dan satu lagi memanglah dia akan bagi alasan sebab nak jaga hati pasangan tapi macam mana pulak kalau dah pecah rahsia? Masa tu kau rasa hati perempuan tu terjaga sangat ke? Pastu bila dah kantoi tu ingat tak gaduh lah? Lagilah gaduh weh. Hah pastu mulalah tergagap-gagap bagi alasan yang no.1 kat atas tu. What the fish.

4. Habit.
Amat malang sekali kalau kita hidup bertemankan lelaki yang macam ni. Serius malang babe. Kalau menipu pun sampai boleh jadi habit / hobi dia apa lagi tafsiran yang boleh bagi? Tak ke malang tu? Sikit-sikit nak menipu. Balik lambat nak menipu, keluar makan dengan kawan lama nak menipu, pergi interview nak menipu, lokasi kat sini tapi cakap kat situ. Motif? Saya confirm dia akan patah balik pergi ke alasan no.3 tu. Percayalah. Tapi kenapa mesti nak menipu eh? Memang semua tu nampak macam benda kecik tapi daripada benda kecik tu lah boleh jadi masalah besar lagi-lagi bila pasangan tu dapat tahu yang korang sebenarnya menipu. Itu pun tak boleh fikir ke?

5. Pernah ditipu.
Sekali lagi perempuan akan menjadi mangsa untuk mereka menutup kesalahan sendiri.
 'Jah, abang dulu penah ditipu dan sebab tu lah abg berdendam dgn pompuan! Dan abg mntk maaf sbb Jah yg menjadi mangsa.'
Yang ni memang tak dinafikan orang perempuan pun ada. Motif? Of course lah dendam tapi kesian sebab orang lain yang jadi mangsa. Point yang ni saya tak tahu nak huraikan macam mana sebab yang ni so general.

Adalah diingatkan bahawasanya tak semua lelaki macam kat atas ni. Tapi most of them kot. Soalan kenapa tu memang kita boleh tanya kat diorang tapi tak tahulah diorang boleh jawab ke tak. Kalau diorang jawab pun saya rasa jawapan no.3 adalah yang paling laku. Lelaki oh lelaki. Bosanlah.


Wednesday, July 25, 2012

Jahatlah taska ni.

Argh hancurnya hati ni! Kenapa taska kat kementerian saya ni cuma ambil baby yang umur setahun ke atas je? Huwaaaa nak nangis. Okay saya nangis sekarang.

Mula-mula hari tu kawan saya cakap diorang ambik umur 7 bulan ke atas. Saya pun sukalah jugak sebab bulan depan Zara dah 7 bulan kan. Pastu ni tadi saya baru pergi taska tu orang tu cakap dah tukar ke setahun lebih pulak. Hajat hati nak menjaga Zara sendiri lepas raya hancur macam tu je. Sorry sayang mummy.

Saya risaukan keadaan Zara yang dah mula kenal orang masa setahun tu nanti. Belum tentu lagi dia nak kat orang apa lagi ditinggalkan kat nursery. Dan lagi saya sedih sebab ada setengah tahun lagi saya kena berjauhan dengan dia. Dalam tempoh tu jugak Zara makin membesar dan saya tak nak dia makin renggang dengan saya. Saya sangat tak tabah waktu ni. T__________T

Nak nangis. Nak nangis. Nak nangis.

Tuesday, July 24, 2012

Klise.

Sebelum ni saya dah lama tak dengar radio dalam kereta. Baik pergi kerja dan balik kerja sebab radio rosak. Hoh! Tapi sejak dah okay ni saya selalu dengar Hot.fm masa on the way ke Putrajaya. Paling best sebab time tu mesti akan dengar Panggilan Hangit, Top5 AmKrew dan macam-macam lagilah.

Topik pagi ni memang best sebab diorang cerita pasal klise dalam drama. Maksudnya diorang nak pendengar bagi pendapat apa babak atau adegan yang selalu sangat ada dalam drama atau filem tapi sangat tak logik dengan hakikat sebenarnya. Apa yang saya sempat dengar tadi ada yang cakap selalu kalau gaduh ke nak lari dari rumah ke mesti akan packing baju kan? Tapi mesti akan tunjuk si pelakon tu cuma ambik baju dan seluar je. Yang kecik-kecik tak bawak ke? Hahaha. Lepas tu kalau ada adegan bawak beg nampak sangat beg tu ringan macam takde isi. Bukan main lagi senang nak angkat guna jari telunjuk pun boleh. Tak kira lagi adegan minum air dalam mug tapi nampak sangat mug tu ringan kosong takde air. Lepas tu adegan kena kejar hantu ke penjahat ke. Bila masuk kereta nak start enjin mesti kunci kereta jatuh kat bawah pastu bila nak start kereta enjin tak hidup. Klise kan? Macam-macam lagilah yang orang bagi pendapat dan saya percaya 100% penonton akan bersetuju dengan klise-klise yang diberikan.

Pada diorang atau pun pembikin drama / filem tu sendiri mungkin diorang anggap benda tu benda kecik je. Alah benda remeh yang takkan mungkin penonton nampak, nak ambik kisah dan peduli. Tapi itulah kesilapan cara kita berfikir. Sebab daripada hal yang kecik dan remeh temeh tu lah boleh jadi besar dan mendatangkan masalah pada kita satu hari nanti. Sebab tu saya selalu berpesan jangan biarkan diri kita terbiasa buat kesilapan yang kecik-kecik tu sebab bila dah immune, nak buat salah besar pun takde rasa bersalah. Yelah sebab dah seronok buat salah kecik kan? Eh macam lari tajuk je. -_-

Haih siapalah saya nak cakap pasal drama dan filem. Takde kelayakan apa pun. Tapi saya bercakap sebagai seorang penonton. Macam tu jugak dengan pendengar Hot.fm yang bagi pendapat tadi tu. Nak buat cerita biarlah masuk dek akal. Biarlah logik walaupun semua tu cuma rekaan semata-mata. Sebab diorang bukan buat cerita dongeng ke kartun ke apa. Diorang menggunakan manusia sebagai tenaga kerja. Yang bernyawa dan boleh berfikir. So tindakan dan perbuatan pun biarlah waras dan logik seiring dengan hakikat yang kita ni manusia. Kelas memandu sangat ayat kau~

Apa saja utk dakcik.

Tetiba rasa sonok nak cite pasal breastfeeding. Heeee bukan nak eksen eh tapi sebab nak kongsi macam mana saya menjayakan misi ni sampai sekarang. Bukan senang tau. Tapi senang gak sebenarnya kalau faham konsep dan cara.

Daripada sudut ekonomi memang susu badan ni sangat menjimatkan. Sebab tak payah nak beli susu formula kan? Bila baby nak sumbat je ehem-ehem. Tak susah hati nak fikir duit takde bila tengah bulan bila tengok susu dah nak habis. Tak payah susah-susah nak bancuh air panas ke bangun tengah malam pergi dapur ke apa. Lepas tu tak perlu risau takde stok kat kedai sebab susu badan takde dijual di mana-mana pusat membeli belah mahupun di kedai DIY. Okay ayat macam vangang kan?

Tapi jangan ingat fully breastfeed ni takde modal langsung. Ada jugak modalnya tapi taklah banyak mana kalau nak dikira dalam tempoh jangka masa panjang. Bagi yang mampu nak beli pump elektrik, double pump plak tu kira bertuah sangatlah sebab dapat jimat masa dan tenaga. Mana yang kurang berkemampuan tu dapat pakai yang manual atau bateri pun dah Alhamdulillah. Yang penting kuantiti susu yang terhasil dan sejauh mana kita berusaha untuk memperbanyakkan stok sebab kalau pump beribu pun tapi kalau tak konsisten dan tak jaga pemakanan still gak useless. Tapi keluar duit pun sekali tu masa nak beli jelah. Unless kalau rosak ke apa.

Okay selain daripada modal nak beli pump tu ada jugak benda-benda lain. Contoh tempat nak simpan susu tu sendiri contohnya botol, storage bag dan lain-lain. Saya menggunakan kaedah penjimatan yang paling minimum rasanya iaitu menggunakan bekas dadih yang kecik tu dan sekarang saya guna plastik aiskrim yang dulu-dulu kita suka beli kat kedai rasa milo, jagung, sirap, anggur. Tapi yang ni dah nampak macam aiskrim horlicks. Dan saya lagi suka guna plastik aiskrim ni sebab memang sangat jimat daripada segi kos beli, lepas tu jimat ruang sangat-sangat dalam peti ais tu dan nak bawak balik kampung pun senang sebab guna box coleman kecik tu je pun dah muat. Kalau guna bekas dadih tu nah amik kau terpaksa guna box gabus putih besar yang kaki pancing selalu guna nak buh ikan tu. Dan disebabkan tu jugaklah dah bape minggu kitorang balik kampung naik motor je sebab dah tak risau pasal space. Yahoo.com!

Tempat penyimpanan pun satu hal jugak kalau nak fully breastfeed ni. Sebab macam yang saya cakap tadilah. Kalau dah banyak sangat memang tak muat nak buh kat tempat beku tu. Jadi ada yang sampai kena beli deep freezer macam peti ais aiskrim yang kat kedai tu. Nak guna peti ais biasa yang satu pintu tu pun boleh tapi susu tak tahan lama sangat dan kena habiskan cepat. Paling-paling pun kena guna peti ais yang dua pintu. Jadi kat situ jelah modalnya pun tapi berbaloi sebab untuk jangka masa panjang. Apa saja untuk dakcik kan?


Its about breastfeeding.


Sampai hari ni orang masih bertanya kat saya 'Zara masih susu badan ke?' Ye kawan-kawan. Baby saya masih lagi menyusu badan sampai sekarang. Alhamdulillah Allah berikan saya peluang untuk terus memberikan kasih sayang secara macam ni memandangkan saya tak dapat menjaga dia sendiri buat masa sekarang. Okay saya sedih.

Kan ke dalam Islam pun sangat-sangat memuliakan ibu yang menyusukan anaknya sehingga 2 tahun atau pun sekurang-kurangnya 6 bulan. Islam sendiri sangat menggalakkan penyusuan ibu. Orang tanya macam mana eh? Saya buat stok hari-hari. Setiap hari saya akan pump paling kurang 5 kali sehari. Bergantung kepada tahap kerajinan saya dan juga masa yang ada. Tapi sebenarnya kena cari jugak masa tu.

Macam mana nak simpan? Bagi orang yang tak tahu memang agak tension pada awalnya. Sebab banyak sangat benda yang kita kena belajar sebelum mengambil keputusan untuk menyusukan anak sepenuhnya. Macam mana nak jaga susu, macam mana nak simpan, macam mana nak buat jadual pam, macam mana nak itu, macam mana nak ini. Sebab penjagaan susu badan tak sama macam susu tepung. Saya sendiri pun agak tak yakin masa mula-mula tu tapi saya nekad nak cuba jugak selagi saya mampu. Dan syukur pada Dia sebab saya dah berjaya melalui fasa 6 bulan dengan jayanya walaupun ada masalah itu ini.

Pemakanan pun kena jaga sebab kita tahu yang apa saja yang kita makan akan menjadi susu dan susu itulah yang akan baby kita minum kan? Makin lama jugak daripada orang yang tak makan sayur saya dah jadi orang yang sangat bosan tengok nasi kalau takde sayur kaler hijau. Sebab saya rasa seronok sangat bila membayangkan semua tu akan dimakan Zara jugak. Saya nak dia membesar dengan sihat dan berkhasiat okay.

Saya bangga dan bersyukur sangat sebab masih mampu menyusukan Zara. Dan saya jugak tak segan untuk 'breastfeeding in public' sebab saya ada shawl khas untuk ibu menyusukan anak. Lagipun apa yang nak segan melampau? Menyusukan anak tu satu 'pekerjaan' yang sangat mulia di sisi Allah tau. Asalkan kita menjaga aurat kita dengan sebaiknya sudahlah. Yang penting niat kita baik dan suci murni. Kelas ayat kau~


Monday, July 23, 2012

Puasa dan breastfeed.

Selamat berpuasa! Sekejap je dah masuk bulan Ramadhan. Hari ni dah pun hari ketiga kita berpuasa. Dugaan dan cabaran puasa kali ni sama macam tahun lepas. Tahun lepas saya tengah pregnant dan tahun ni pulak saya breastfeed Zara. Alhamdulillah saya berjaya menyusukan Zara selama 6 bulan dan sehingga ke hari ini. Tapi Allah jelah yang tahu betapa saya harus berkorban untuk dia.

Kalau tahun lepas saya asyik nak pitam sebab low blood pressure masa mengandung. Even kalau tak mengandung pun saya memang ada masalah tu. Tahun ni pulak saya terpaksa menahan lapar dan dahaga 10 kali ganda rasanya. Sebab sape-sape yang breastfeed baby akan sedia maklum macam mana dan betapa kerapnya kita lapar lepas pump susu ataupun direct feed. Hari pertama dan kedua puasa saya kat kampung so memang terasa sangat dahaga ngan lapar tu sebab ada pump dan ada direct feed pada Zara. Tapi ni dah working days dan Zara pun kat kampung saya tak tahu lagi macam mana. Mungkin kuranglah sikit kot sebab cuma pump je.

Patutlah saya tengok orang lain dok pulun habis buat stok susu untuk baby diorang. Katanya untuk bulan puasa. Saya pelik gak mula-mula tu. Ingatkan tak boleh pump masa puasa rupanya benda ni melibatkan tenaga kita. Memang betul pun. Part lapar tu kita boleh tahan lagi tapi yang part dahaga tu. Hoh macam budak-budak je mak cakap. Tapi itulah yang saya rasa. Bila Zara direct feed tu rasa macam dia sedut habis segala tenaga, air dan lemak yang saya ada. Huwaaaa sebulan kena tahan!

Takpe Zara, mummy tak kisah pun sebenarnya. Asalkan Zara tenyang dan sihat!

Monday, July 16, 2012

Mak ketam.


Siapa yang tak pernah dengar peribahasa 'Umpama ketam mengajar anaknya berjalan'? Siapa tak pernah dengar tu maknanya dia tak belajar Bahasa Melayu kat sekolah. Nampak benor nipunye~

Apakah maksud peribahasa tu? Maksudnya ialah orang yang cuba untuk mengajar atau membetulkan kesilapan orang lain tapi diri sendiri pun melakukan kesilapan jugak. Ataupun ayat sound directnya adalah 'cakap tak serupa bikin'. Situasi mak ketam ni kita boleh jumpa kat mana-mana je. Tak kira kat pejabat, kat sekolah, kat kedai makan, kat perhentian bas, kat shopping complex dan blablablabla. Maknanya kat sini tak kira kat mana-mana pun kita bole jumpa mak ketam ni lah.

Saya ada banyak sangat contoh tapi agak bahaya untuk diceritakan kat sini. Sebab boleh mengundang huru-hara di sinun. Dimanakah di sinun tersebut? Ahaaa biar saya je yang tahu. Senang cerita bukan mudah untuk menjadi seorang pemimpin. Kita mahu pemimpin yang dihormati bukan pemimpin yang dibenci. Pemimpin yang dihormati itu sangat susah nak ditemui tapi pemimpin yang ditakuti dan dibenci sangatlah ramai. Saya selalu berpegang pada kata-kata 'kita nak orang hormat kat kita, bukan takut dengan kita..' Apalah gunanya kalau orang jalan tunduk depan kita sebab takutkan kita dan bukan tunduk kerana hormatkan kita?

Tak best pun jadi mak ketam ni. Bila depan ikan jerung kita bolehlah berlagak baik tapi bila depan ikan bilis kita tunjuk kuasa tak bertempat. Sendiri buat onar tapi nak suruh orang ikut arahan. Siapa yang nak? Lagi kena kutuk adalah kot. Banyak sangat cerita dan kisahnya. Tapi siapalah saya si ikan bilis yang sekadar di pinggiran. Blerghhhh~


Cek Bakar penjual cendol.

Pernah dengar tak Cendol Bakar? Kalau orang yang selalu lalu kat Ijok mesti tahu. Tiap kali saya balik kampung memang saya akan lalu depan kedai ni. Apa yang menariknya kat sini orang memang ramai yang berhenti makan minum kat situ. Tapi tahu tak kenapa? Sebab orang mesti teruja sangat sebab nak tahu macam mana agaknya rasa cendol bakar kan?

Dulu saya pelik kenapa orang ramai sangat singgah kat situ sebab saya sendiri macam gigirl keliru bila dengar nama dia. Cendol Bakar? Macam mana rasanya eh? Macam mana dia buat dia bakar cendol tu? Saya jamin itu adalah persepsi pertama orang yang lalu lalang kat situ bila nampak signboard kedai dia. Tapi tahu tak apa sebenarnya? Yang sebenarnya nama tuan tanah kedaung tu Bakar atau lebih sopan kita panggil Encik Bakar. Bukannya cendol tu dibakar! Adoi tertipu sudah. Tapi kedai tu best sebab semua dia bagi percuma. Sampai saya tanya kat dia, 'bila Cek Bakar tu nak untung eh kalau sumenye free? Hihihi..'

Pic credit tu atuk-phd.blogspot.com

Saya sendiri pernah terdengar perbualan dua orang lelaki ni masa makan kat Pantai Jeram hari tu. Yang sorang ni bertanya kat abang jual eskem goreng tu cendol bakar tu macam mana rasanya? Abang tu pun explain la sebenarnya orang yang jual tu nama Bakar bukannya cendol tu dibakar. Dia cakap dulu dia pun gigirl keliru gak tapi bila singgah terus jadi tipah tertipu.

Saya bukan nak kutuk tau cuma nak cerita je. Lawak je bila tengok tu mesti semua dahi berkerut kan bila tengok 'Hah, Cendol Bakar?' Tapi rupanya Cek Bakar menjual cendol. Hakhakhak.


Friday, July 13, 2012

Facebook bosan.

3 hari saya deactivated akaun facebook saya. 3 hari okay! Selama 3 hari itu juga saya macam takde perasaan je. Macam tak kisah pun kalau takde facebook. Macam tak peduli langsung.

Sampailah dia tegur tak bukak facebook ke? Kan ada order perfume tu. Eh ala kena bukak balik ke? Okay sampai je ofis tadi saya terus active balik. Tapi kenapa saya rasa bosan ye? Saya dah tak seronok nak ngadap facebook tu. Tak taulah kenapa. Mungkin sebab facebook tu banyak menyusahkan saya. Sangat!!

Memang betul facebook lebih banyak bagi kita keburukan. Siapa yang bercinta ke berkahwin ke apa ke mesti faham kenapa saya cakap macam ni. Yang belum ada kekasih ke gopren ke bopren ke pun masalah gak dengan facebook sebab nanti asyik tengok gambar kahwin orang lain je lama-lama 'aku stress!'.

Habis tu perlu sangat ke facebook ni? Lama-lama rasa macam dah takde nilai dah. Macam dah takde kepentingan lagi. Kadang-kadang tu saya online pun sebab nak tengok gambar Zara. Atau pun cuci mata tengok online shopping tu. Haih bosannyalah kau ni facebook.

Salahkah?

Kosong bila sesuatu itu tak menjadi seperti yang kita harapkan. Kosong bila apa yang kita mahu tak pernah berada dalam genggaman. Kosong bila berulangnya sesuatu yang kita benci.

Bukan senang kita nak mengandaikan sesuatu itu berubah sepenuhnya. Walau diletakkan pedang di leher itu juga belum cukup untuk menjadikan seseorang itu akan berubah seperti yang kita mahu. Pertama, tiada keikhlasannya bila dipaksa. Kedua, berubah itu perlu daripada hati. Ketiga, perlu ada kesedaran sendiri. Lalu kita cuma mampu melihat dan menunggu bila saat itu menjengah hari kita.

Kenapa manusia sukar untuk berubah ke arah kebaikan? Fitrahkah namanya kalau manusia itu lebih sukakan keburukan, kejahilan, kemaksiatan, kekhilafan apa lagi dosa. Perlukah diberikan peluang yang entah untuk ke berapa kalinya hanya kerana dia bergelar manusia? Justeru itu perlukah juga setiap masa kita berpegang pada kata-kata tiada manusia yang sempurna atau pun tiada manusia yang lepas daripada melakukan kesilapan? Mudah kan kalau begitu? Semua manusia bebas untuk melakukan apa saja khilaf dengan alasan 'aku hanya manusia biasa..' atau 'aku tak sempurna mana..' atau mungkin 'semua manusia buat silap..' Habis tu? Perlu ke kita sentiasa melakukan kesilapan dek kerana ayat-ayat tu? Sampai bila? Bukankah kesilapan itu adalah satu landasan untuk kita memperbaiki diri sendiri? Bukankah kesilapan itu adalah satu pengajaran untuk kita tidak mengulangi khilaf yang pernah berlaku?

Satu peringatan untuk kita semua termasuk diri sendiri juga. Mati itu tak pernah berganjak daripada kita. Takkan cepat sesaat dan takkan lambat walau seminit. Masing-masing sudah ada ketentuan, waktu dan tarikhnya. Cuma kita tak tahu bila. Jadi salahkah kalau kita berubah ke arah yang lebih baik?

Monday, July 9, 2012

Obses.

Saya gila shopping online. Kenapa? Sebab saya tak payah pergi shopping complex. Dok diam-diam tekan itu tekan ini pastu tetiba barang dah sampai. Shopping online ni memang memudahkan kita tapi sebenarnya banyak buruknya jugak! Urghhhh~

Kadang-kadang rasa macam nak terminate je maybank2u.com tu. Tapi mustahil la sebab bil-bil saya semua dibayar guna tu. Susah nak kawal sebenarnya bila dah jadi macam addict ni. Pantang ada new arrival saya mula tak senang duduk mengelabah depan laptop. Weh, sangat buruk ok!

Dia banyak kali bising tapi saya buat macam tak dengar. Walaupun dalam hati sebenarnya mengakui kebenaran setiap bebelan tu tapi keegoan diri siapalah yang bisa menghalang. Yang bertuah pulak bukan orang lain. Siapa lagi kalau bukan Zara. Sampai hari ni baju dia je dah 3 boxes. Itu belum campur mainan dia lagi. Zara boleh bukak kedai mainan kat kampung. 'Anak sape nak main bayo 2 hengget sejam.'

Obses pada barang Zara dah lama berlalu sebab saya nak tunggu dia besar lagi. Untuk dia memang sangat membazir sebab baby cepat besar. Melainkan adik Zara keluar tahun depan. Cakap saja ok. Oleh itu yang bertuah seterusnya adalah diri saya sendiri. Obses terbaru saya sekarang ni pada satu website iaitu thepoplook.com. Saya selalu nampak kawan saya share new arrival kat facebook dia tapi saya tak pernah nak ambil tahu sampailah satu hari entah macam mana saya TER bukak website tu. Dan saya menyesal sampai sekarang sebab berkenalan dengan thepoplook. T___T

Yang ada pun tak pakai lagi saya dah beli yang baru. (ketuk kepala dengan hammer)

Friday, July 6, 2012

Rindu seorang mummy.

Tak mampu untuk menjaga anak sendiri bukan sesuatu yang menggembirakan hati ini. Tak mampu yang dimaksudkan bukan dalam segi kewangan tetapi dalam erti kata tak punya pengasuh yang sesuai, tidak berkeyakinan untuk menghantar anak ke nursery dan sebagainya. Apakan daya saya.

Anak saya dijaga emak kat kampung. Tahu macam mana sakitnya perasaan ni bila anak takde depan mata? Bila balik kampung sampai sekarang saya akan menangis bila tiba masa untuk balik ke KL. Hanya Allah yang tahu macam mana perasaan saya bila berjauhan dengan dia. Saya kesian dengan dia. Dia perlukan saya tapi saya tak mampu untuk bersama dengan dia.

Satu kerugian besar dalam hidup saya. Sebab saya tak berpeluang nak melihat perkembangan dalam pembesaran dia. Bila dia berguling kali pertama, bila dia meniarap kali pertama, bila dia pandai mengangkat punggung kali pertama. Segala yang pertama bukan berlaku di depan mata saya. Kecewanya hati saya tak dapat nak digambarkan dengan apa perkataan sekali pun. Dan skype video call adalah rutin harian saya bila balik dari kerja. Kadang-kadang sambil video call pun saya akan menangis.

Saya dan dia memang mencari peluang yang lebih baik lagi untuk menjaga Zara sendiri. Tak dapat lagi nak ditentukan bila masanya tapi seawal yang boleh sebab saya tak nak sampai satu tahap Zara tak kenal mummy dan daddy dia sendiri atau pun boleh jadi kurang rapat dengan kami. Memang menangislah saya 24 jam.

Entry ni saya tulis dengan rindu yang sarat dalam hati. Air mata nak keluar tapi saya tahan. Gambar dan video dia jelah yang jadi peneman saya setiap hari bila rindukan dia. Bantal dan baju memang sentiasa dalam pelukan saya sebelum tidur. Bercakap sorang-sorang dalam kereta, kat rumah pun dah jadi kebiasaan saya. Seolah-olah dia ada di sebelah saya. Dialah nyawa saya. Mana mungkin saya bernafas tanpa udara yang menghidupkan setiap aliran darah di tubuh ini. Rindunya.


Thursday, July 5, 2012

Dung dang dung dang!

Sejak semalam hidup saya di pejabat memang tak tenang. Tak lagi sunyi sepi. Semuanya kerana arahan yang meminta preview diadakan di luar studio di kawasan luas yang berada bersebelahan dengan bilik saya. Wuuu wuuu wuuu~

Pening kepala saya dengan bunyi muzik yang tak berhenti-henti. Nak dok kat surau tak boleh nak dok kat bilik ni pun tak aman. Tapi tak apalah. Dah memang kerja diorang kan. Maka saya dengan pasrahnya tadah jelah telinga ni.

Rutin harian saya membuat stok susu untuk Zara pun dah terganggu. Nak buat kat surau tak boleh, kat tempat saya lagilah tak boleh sebab orang keluar masuk. Bos pun ada dalam bilik dia. Aduhai kacau betul lah! Cuma pagi tadi jelah saya kunci bilik ni sebab bos takde ada meeting. Bape kali orang try bukak saya buat tak tahu je. Hihihihi. Sesi petang pulak saya minta izin kat Mama, Jurusolek kat pejabat ni untuk pinjam plug kat bilik dia. Okay line clear walaupun terpaksa berjaga-jaga jugak sebab orang keluar masuk. Cuma selamatlah sikit sebab orang tengah sibuk preview.

Macam nilah hidup saya di pejabat. Kalau tak dengar diorang preview, dengar diorang buat latihan pulak. Dung dang dung dang lah kat studio tu. Tak payah bukak radio ke youtube ke apa dah. Dengar jelah diorang menyanyi. Show free tau. Kita enjoy!

Oh nak rompak ye?


Baru-baru ni ada sesuatu yang berlaku pada mak dan abah. Kat sini ingin saya menyeru kepada pakcik makcik supaya berhati-hatilah walau di mana jua pakcik makcik berada. Kerana sesungguhnya bahaya itu berada di mana-mana. Apabila bahaya sudah datang maka malanglah nasib pakcik makcik kelak dek kerana terleka dengan permainan manusia yang hati perutnya letak di lutut. Eh tetiba?

Ada lah 3 orang lelaki ni jumpa abah dan mak saya dan pujuk diorang kononnya nak sewa tapak kebun untuk dirikan pencawang. Yang peliknya sorang tu cakap macam tu. Yang sorang lagi pulak cakap nak tumpang letak kontena. Tak ke pelik? Itu satu hal lah. Yang kedua peliknya tu 'ai beso pulak laman umah aku korang nak letak kontena?' Nampak sangat membongak!

Tapi biasalah orang tua. Senang dipujuk apa lagi bila dijanjikan dengan wang yang kononnya bolehlah menambah pendapatan serba sikit kan. Tapi tanpa apa-apa perjanjian hitam putih biru merah kuning, tanpa sebarang uniform atau kenderaan syarikat dan lain-lain, ternyata telah menimbulkan keraguan yang munasabah di fikiran mak dan abah sejurus diorang beredar. Tetapi malangnya mak abah dah terbagi nombor akaun bank!

Maka berdesup lah mereka berdua pergi ke bank untuk menamatkan riwayat akaun bank tersebut dan duit mak telah berjaya diselamatkan. Pelik ketiga pulak mungkin diorang tak sempat songlap duit tu sebab mak dah tutup akaun tapi diorang boleh lagi telefon rumah tanya nombor akaun ASB? Tak ke pelik? Apahal korang nak ASB mak aku? Nak tolong topup tiap-tiap bulan ke? Pastu dividen ujung tahun boleh share gitu? Vangang! Diorang ingat kita vangang macam diorang ke? Mak saya pun tak layanlah dan diorang terus letak telefon. Mungkin diorang tahu tembelang diorang dah pecah.

Maka saya sebagai anak yang bekerja di Putrajaya terpaksalah pergi ke Bahagian Pencen, JPA untuk menukar nombor akaun mak dan abah yang baru sebab kalau tak nanti diorang tak dapat duit pencen bulanan. Hai lah emak, hai lah abah. Janganlah terpedaya lagi dengan syaitan seperti ini.

Dengan itu sekali lagi saya ingin membuat seruan supaya pakcik makcik lebih berhati-hati selepas ini supaya tidak menerima nasib yang sama seperti cerita di atas. Sekian, terima kasih.


Sakit itu nikmat?


Sejak dua tiga menjak ni macam-macam dugaan yang datang menyinggah dalam hidup saya. Bermula dengan sakit mata, sakit perut, sakit dahi benjol tumbuh jerawat tapi rupa macam kena tumbuk. Lepas tu kelmarin saya terpijak kaca. Semalam pulak jari saya melecet terkena tombol pintu sampai nak makan pun susah sebab pedih sangat. Apakah?

Setiap sakit yang datang itu sebenarnya menghapuskan dosa-dosa kecil. Ye saya faham tapi bila dah berturut-turut macam ni kepala saya mula fikir lain. Kenapa tak berhenti musibah yang melanda saya? Apa yang saya buat sehingga diuji macam ni? Sudahlah hati tak tenang sejak 2-3 minggu ni.

Saya tak mengeluh cuma tertanya-tanya. Cuai sangatkah saya? Kurang berhati-hati mungkin? Entahlah. Sebab saya sendiri tak pasti punca setiap yang berlaku tu. Ianya cuma datang dan pergi sesuka hati. Eh kenapa macam lirik lagu plak ni? Okay boring.


Monday, July 2, 2012

Saya tak gagah.

Kenapa saya rasa macam serba tak kena je sejak akhir-akhir ni? Saya rasa macam nak marah. Saya rasa macam tak adil. Saya rasa macam-macam. Semuanya rasa macam menyusahkan. Itu tak kena ini tak kena. Apa yang ada segalanya menyakitkan hati saya.

Ya Allah, dimanakah ketenangan yang dicari? Bagaikan ada sesuatu yang membebankan perasaan saya waktu ini. Sesuatu. Tapi saya tak tahu apa. Jangan cuba mengganggu saya walaupun sedikit. Mudah benar saya naik angin.

Saya letih dengan orang yang tak memahami. Saya letih dengan orang yang menilai membuta tuli. Saya letih dengan orang yang mementingkan diri sendiri. Bosannya saya rasa bila dikelilingi dengan manusia begini. Saya mahu menjerit melepaskan geram dan marah yang terbuku dalam hati. Saya mahu tumbuk muka orang yang menyakitkan hati saya! Macam gagah kan?

Tapi saya tenang bila Zara ada di sebelah saya. Zara, mummy rindu sangat. Nangis~

Teruknya emosi kau?

Kadang-kadang saya akui saya tak mampu untuk mengawal emosi sendiri. Saya tak mampu untuk meletakkan perasaan tertekan itu di tepi jalan. Errr? Oh kenapa? Sampai satu tahap bila saya dah terlalu tertekan saya akan marah, marah, marah dan marah. Syaitan!

Kebiasaan bila kita tak ada kerja kan? Jadi bila tiba-tiba kerja datang macam puting beliung. Memang habis jahanam segala yg ada. Kita jadi stress dan kelam kabut. Lepas tu tak tahu yang mana nak dibuat dulu. Terasa sangat vangang diri ini.

Entah. Sudahnya saya akan melepaskan marah saya pada insan yang akhirnya akan menjadi malang. Kasihan kan? Siapa? Siapa? Siapa? Bukan pertama, kedua atau ketiga kali tapi sudah banyak kali. Kekadang niat saya cuma mahu bercerita, berkongsi dan mengadu tapi itulah kalau syaitan tengah pasang air cond saya pun jadi makin geram dan geram dan geram dan lagi geram dan geram lagi dan lagi dan lagi dan lagi maka saya dengan si mangsa tu pulak yang bergaduh. Ohh kasihan.

Sebenarnya saya sendiri keliru kadang-kadang tu. Pada apa dan mana keutamaan saya sebenarnya. Keadaan boleh jadi kelam kabut dan tak tentu hala. Dan bila hal tu berlaku, saya sangat benci dengan diri saya. Lepas tu saya nangis. Blerghhhhh~

Kekadang

Kekadang aku menidakkan katamu
Kekadang aku meragukan tingkahmu
Kekadang aku melepaskan amarahku
Kekadang aku mendahulukan cemburuku


Kekadang aku merindukan dirimu
Kekadang aku mendambakan romantismu
Kekadang aku memerlukan belaianmu
Kekadang aku mahukan gurau sendamu


Namun begitu tahukah dirimu
Diwaktu kekadang itu sering bertamu
Jauh di sudut hati ini
Ada simpati dan kasih yang tersembunyi

Khilafku tak pernah ku mahu
Dosaku tak mungkin ku tahu
Acapkali sengketa menjengah
Namun diri tak pernah menyerah

Waktu melewati usia perjalanan ini
Seiring langkah menciptakan ceritanya sendiri
Saat aku terjatuh dan mahu berdiri
Huluran jari jemari mu yang dinanti