Nuffnang Ads

Tuesday, September 13, 2011

Zahirkan Kasih Sayang

Saya suka dan gembira dan teruja bila tengok orang yang berkasih-kasihan di wall masing-masing. Maksud saya bila selalu bertanya khabar, mengambil berat dan ber romantika sesama mereka. Kadang-kadang rasa cemburu pun ada bila tengok. Bukan kadang-kadang kot tapi selalu. Heee~

Kenapa? Perasaan kita bukan satu benda atau objek yang boleh kita nampak zahirnya. Kita tak boleh nampak macam mana bentuk dan sifatnya sama sekali. Perasaan cuma boleh dirasa dan diluahkan. Kalau kita zahirkan sekali pun mungkin dengan perbuatan, cara atau tindakan. Tapi apa dia perasaan? Memang kita tak boleh nak tunjukkan macam mana rupa bentuknya kan?

Sebab tu saya suka bila orang sentiasa menggunakan peluang dan kesempatan yang ada untuk melahirkan perasaan sayang, cinta, rindu dan mengambil berat pada orang yang dia sayang. Tiba-tiba saya teringatkan sahabat baik saya. Hanya 3 bulan iaitu satu tempoh yang sangat singkat untuk suaminya melahirkan rasa kasihnya yang saya pasti waktu itu sememangnya bagaikan 3 saat saja. Peluangnya cuma sekejap je. Kalaulah ada penyesalan, apa lagi yang kita boleh buat? Semuanya dah terlambat kan?

Saya tak faham kenapa waktu bercinta je kita mesti nak lebih-lebih mengalahkan orang yang dah kahwin? Tapi bila dah kahwin, dah sah dan halal semua tu terus hilang. Selalu sangat saya dengar macam tu. Saya jenis yang suka nak menzahirkan perasaan saya. Saya tak peduli sebab itu hak saya. Apa lagi bila sudah berkahwin. Itu usaha saya untuk mewarnakan perhubungan. Usaha saya untuk mengeratkan lagi kasih sayang yang ada. Tapi kadangkala perasaan terusik juga bila terasa bagaikan berdiri sendiri di atas titian ini. Sabar~

Perlukah kita tunggu orang yang kita sayang tu tiada lagi baru kita nak menyesal dan tunjukkan kasih sayang kita? Kenapa selalu berlaku bila orang tu dah tiada baru kita nak hargai? Sedarlah sebelum penyesalan hadir di waktu yang terlewat.

0 comments: