Nuffnang Ads

Wednesday, September 28, 2011

Sia-Sia & Useless


Pernah tak kita terasa sia-sia selepas berpenat lelah dan berhempas pulas melakukan sesuatu? Rasa macam not worth it. Rasa macam useless. Rasa macam sangat SIA-SIA.

Tak kisahlah kita ikhlas atau tidak buat sesuatu benda tu. Orang kata kalau ikhlas mesti kita akan redha dan rela kalau hasilnya tak seperti yang kita harapkan. Amboi senangnya berkata-kata. Kalau setakat cubaan menanam pokok pelam tapi mati sebab tanah tak baja tak apa lagi kot. Atau mungkin cubaan menguruskan badan tapi masih macam Doraemon. Itu pun tak apa lagi rasanya.

Tapi macam mana kalau masuk bab pengorbanan? Pengorbanan daripada segala segi dan sudut. Pengorbanan yang tak mengira waktu, tempat dan keadaan. Sudahnya pengorbanan tu jangan kata nak dihargai tapi dipandang pun tidak. Apa rasanya? Betul kan rasa macam SIA-SIA? Dan rasa macam useless gila berkorban untuk manusia fake macam tu.

Selalunya orang yang tak menghargai pengorbanan orang lain ni boleh jatuh dalam kategori orang yang tidak tahu bersyukur. Itu yang pertama sekali. Kemudian boleh jadi orang yang tak kenang budi pun boleh jugak. Lepas tu jadi orang yang tak tahu diuntung. Dan dalam sesetengah hal boleh jadi kufur nikmat. That's the best words for those yang hidupnya seperti nak menongkat langit. Berlagak, ego dan bodoh sombong.

Dia ingat Allah akan sentiasa bagi kita rezeki ke? Kalau kita tak hargai apa yang kita ada hari ni, bila-bila masa je Allah akan tarik balik. Tak payahlah nak rasa stabil sangat. Sentiasalah beringat akan kewujudan Dia dan Kun Fayakun.

0 comments: