Nuffnang Ads

Monday, September 12, 2011

Sama Tapi Tak Serupa

Sudah lama saya tak bercerita sejak saya kehilangan sahabat baik saya. Sudah lama saya tak mengadu dan berkongsi rahsia. Tapi hari ini saya baru tersedar yang saya ada seorang lagi kawan baik. Dahulunya kita selalu berhubungan dan kadang-kadang menangis bersama bila meluahkan masalah masing-masing.

Terdetik di hati saya untuk bertanyakan khabar dia minggu lepas. Mesej saya dibalas dan tadi kami berborak daripada jam 2.00 petang sampailah dia nak balik ke rumah jam 5.30 petang. Betul punya sembang. Tak sangka kami punya satu masalah yang sama. Masalah yang sukar untuk diceritakan. Masalah yang betul-betul memberikan masalah. Saya simpati padanya. Perasaan marah dan bengang yang pernah dirasakan pada dia hilang serta merta dan bertukar kepada rasa kasihan yang amat sangat.

Dulunya saya sangka masalah sayalah yang paling besar. Sayalah yang paling malang dalam dunia ni. Tapi rupanya ada orang lain yang punya masalah lebih besar daripada saya. Saya sepatutnya bersyukur kerana walaupun diuji Tuhan dengan masalah yang serupa tapi mungkin tak seberat masalah kawan saya.

Kadang-kadang kita selalu menyalahkan takdir dan Dia. Kononnya Dia tak adil dalam menguji kita. Kononnya Dia tak adil dalam memberikan cerita dalam kita meniti perjalanan kehidupan. Kita lupa walau sebesar mana pun masalah dan seberat mana pun beban yang kita tanggung, masih ada lagi yang bernasib serupa malah ada yang lebih teruk daripada kita.

Semoga Allah permudahkan segalanya dan semoga saya dan dia dapat keluar daripada masalah yang ada. Amin~

0 comments: