Nuffnang Ads

Tuesday, September 27, 2011

Raya Dah Nak Habis

Raya dah nak habis. Sumpah sedih. Rasa macam kejap je masa berjalan. Entah panjang atau tidak umur kita untuk merasa lagi nikmat Ramadhan dan Syawal untuk tahun-tahun akan datang. Kenapa touching sangat? Macam-macam lah.

1. Saya tak merasa 1 Ramadhan yang pertama sebagai isteri bersama dengan suami. Kerana waktu itu dia di Sabah. Sadis tak tahu nak cakap. Sudahnya dia balik terus suspek demam denggi. Daulat tinggal isteri jauh-jauh. Heeee~ Lagi menyedihkan bila Ramadhan pertama itu cuma saya rasa beberapa hari saja bersama dia. Lebih separuh bulan agaknya saya berbuka dan bersahur sendirian. Macam tu jugak dengan bulan Syawal. Boleh kata hari minggu saja saya bersama dengan dia. Selebihnya? Konon busy macam PM la tu~

2. Persiapan raya buat sorang-sorang je. Baju sendiri beli sendiri. Baju suami pun beli sendiri. Oleh saya bukan oleh dia. Sadis sungguh rasa bila kaedahnya raya pertama berdua kena shopping raya sorang-sorang. Suka hati saya lah nak belikan dia baju apa pun. Sebab seminggu sebelum raya dia ada kat Sarawak & Sabah. 3 hari nak raya baru balik KL. Stress? Tiang sebelah saya ni dah pecah 8 kena karate hari-hari. Belum kira yang tobek-tobek sebab kena hantuk dengan kepala.

3. Raya berdua + 1/2. Sebab yang lagi setengah dalam perut. Membuatkan saya kena sound di hari raya yang pertama sebab baju kurung tu macam ketat di bahagian perut. Dan senteng sebab pinggang kain dah nak sampai dada. Bukan salah saya kalau baju tu ketat. Saya beli ikut saiz biasa iaitu M. (buat-buat lupa yang saya tengah mengandung dan perut makin besar)

4. Saya dah tak jadi driver di hari raya. Yang ini paling nikmat hikmat bukan mee ruski. Sejak saya ada lesen dan ada kereta itulah kerja saya sepanjang tahun. Jadi driver tak berbayar kepada mak abah, adik-adik mahupun anak buah. Tapi sejak saya ada dia, tak payah cerita banyak. Yahoo.com! Seronoknya jalan-jalan dok sebelah je sambil usap perut yang kenyang makan ketupat.

5. Sahabat baik saya pergi dua hari sebelum Syawal menjelang. Dalam keseronokan kami berdua untuk beraya pertama kali dengan suami tersayang rupanya hasrat dia tak kesampaian. Begitu juga dengan makcik saya yang meninggal dunia sehari sebelum raya. Al-Fatihah untuk mereka.

Ada lagi kesedihan, kesayuan, kepiluan, kekesalan di dalam hati tapi tak perlulah saya sebut kat sini. Sudah takdir hidup saya takkan merasa semua itu. Berdoa sajalah pada Dia semoga satu hari nanti saya akan berpeluang untuk berhari raya di rumah lain. Ehem~

Selamat babai Hari Raya. Jumpa lagi tahun depan. Semoga kita semua dipanjangkan usia. InsyaAllah.

0 comments: