Nuffnang Ads

Thursday, September 8, 2011

Pondan Istimewa?

Wujud ke istilah atau perumpamaan 'pondan istimewa'? Tak kiralah sama ada kita buat pembedahan jantina atau tidak. Atau sekadar makan pil hormon untuk pertumbuhan satu-satu anggota badan. Tapi daripada mana datangnya istilah 'pondan istimewa' tu?

Bukan kita tak cuba untuk memberi peluang pada golongan seperti ini tapi kadang-kadang tindakan atau perlakuan melampau diorang tu yang buat kita sendiri rasa menyampah atau meluat. Kita juga tak berhak untuk menilai perilaku atau taraf mereka di sisi Allah tapi apa yang sudah nyata dan jelas tetap satu hakikat. Ianya tetap haram. Tetap berdosa.

Kita bukan tinggal di negara-negara barat yang ada sesetengahnya menghalalkan perhubungan dan pernikahan sesama jenis. Tapi kita tinggal di negara Malaysia yang dilabelkan sebagai negara Islam. Majoritinya adalah Melayu yang beragama Islam. Istimewa atau tidak, ada kelebihan atau tidak, kenyataannya tetap tidak berubah. Hukum yang ada bukan boleh dipinda sesuka hati.

Tak kasihankah pada keluarga yang membesarkan kita? Memang kita mungkin takkan faham apa yang mereka rasa dan tanggung tapi apa yang berlaku sudah terlalu jelas dan mesti dihalang segera apa lagi bila masing-masing bersikap selamba seolah-olah perbuatan tu tak berdosa. Kenyataan 'mahu hidup bahagia bersama' dikeluarkan seolah-olah mereka itu satu pasangan normal lelaki dan perempuan. Seolah-olah kita semua seperti tak memahami keadaan dan perasaan mereka. Seolah-olah kita pula yang berdosa besar kerana menghalang hubungan 'percintaan' mereka. 

Dunia sekarang memang sudah kita tidak tahu mana hujung mana pangkal. Mana perempuan mana lelaki. Mana pahala mana dosa. Mana halal mana haram. Kita bukan menghukum begitu saja tapi penilaiannya adalah pada satu perkara yang jelas. Bukan pada khabar angin atau fatwa yang direka sesuka hati.

0 comments: