Nuffnang Ads

Saturday, September 25, 2010

Rasa Yg Tiada

Seawal 6.30 pg hari mengucapkan salam pd aku. Aku bersyukur kerana diberi peluang sekali lg utk menghirup udara ini. Di luar masih gelap. Agak mamai kerana waktu tidur aku hanya 3 jam shj. Kosong. Benar2 kosong. Hati dan jiwa aku kosong. Tak punya rasa. Tak punya apa. Entah apa sbnrnya yg ada di dalam fikiran aku. Entah apa juga sbnrnya yg ada di dalam hati. Aku tidak tahu apa yg aku fikirkan. Aku tidak pasti dgn apa yg aku mahukan.

Slps apa yg berlaku aku benar2 keliru. Ahh aku ni mmg tak pernah berhenti dr merasa keliru. Asyik2 keliru. Semuanya keliru. Aku benar2 mengharapkan akan ada jawapan utk setiap pertanyaan. Akan ada kepastian utk setiap persoalan. Aku tidak suka menyembunyikan. Aku juga tidak suka berpura2 bagaikan tiada apa. Aku sekadar meluah apa yg aku rasa. Aku cuma bercerita tentang masalah yg ada. Segalanya tulus dan telus. Tidak berdusta dan tiada rahsia. Mungkin ada lg yg belum aku cerita. Tp itu harus kerana ianya baru saja mengetuk pintu hati kita. Mungkin takkan ada kecewa. Atau mungkin kita biasa saja. Mungkin kita akan kembali seperti dulu.

Knp harus rasa ini yg wujud slps ianya baru saja bermula. Knp mesti rasa ini yg hadir slps ianya baru saja menjengah setiap hari yg dilewati. Benar,aku tidak mengharapkan apa2. Cukup sekadar satu pengertian. Nyatakan segera andai kau tidak mampu kerana harapan yg aku bina masih belum setinggi kayangan. Jauhkan simpati dr hatimu kerana aku tidak mahukan itu. Jelaskan segalanya padaku kiranya dirimu pasti tidak selayaknya utk aku berada di situ. Jgn kau bilang aku tak punya rasa. Jgn kau bilang aku tak punya apa yg kau ada. Rasanya sama. Kita serupa. Aku hanya tidak mahu menyusahkan. Dan aku sekadar tidak mahu sakit di kemudian hari dan akhirnya aku tersungkur. Sekali lagi.

Tuesday, September 21, 2010

Pelangi

Apa yg berlaku benar2 mengajar aku makna kehidupan. Betapa manusia mudah berubah. Mudah berpaling tadah. Mudah mengingkari janji sndr. Awalnya mmg sukar utk diterima. Terlalu sukar. Hampir setengah tahun berkeras dgn diri. Melawan kata hati. Nasihat dan pandangan sekeliling aku pandang sepi. Segalanya aku tepis bagaikan hidup seorang di dunia ini. Keyakinan bagaikan tak pernah wujud dalam diri. Kebahagiaan juga spt menjauhkan diri bagaikan tidak sudi. Kebodohan yg sering dituding pada aku dahulu aku telan dan lupuskan jauh dr pandangan mata hati.

Hari ini pelangi menunjukkan diri. Knp baru skrg aku perasan bahawa pelangi sbnrnya wujud sudah terlalu lama? Knp baru skrg? Mungkin waktu itu awan mendung yg menyusahkan telah byk menutupi pandangan mata kasar. Menyaksikan segala keindahan pelangi yg ada aku nafikan sejak berkurun lama.

Benar kata org. Kita selalu merungutkan awan mendung dan hujan yg dtg slps panas teriknya mentari. Namun kita lupa Dia akan gantikan mendung dan hujan itu dgn pelangi yg indah. Warna yg terbit bkn satu dua. Warna warni yg melambangkan perasaan dan hati kita. Sungguh aku mahu seindah pelangi. Jika bkn aku sndr yg menganggap diri begitu. Ada dia yg memandang aku spt pelangi hatinya.

Monday, September 20, 2010

Ramalan Yang Tidak Benar ;)

Sejujurnya sangkaan aku benar2 meleset. Syawal yg aku kira akan memberikan kesedihan rupanya tidak begitu. Pd awalnya mungkin iya tp tak lama. Dua hari sblm 1 Syawal adalah hari lahir aku. Kesedihan di pg Syawal sbnrnya lbh kpd keluarga. Kerana kakak dan abg tiada. Beraya di rumah sndr dan rumah mertua. Sgt janggal dan pelik bila melihat kakak aku tiada. Ini adalah pertama kali sejak dia berkahwin 16 tahun dulu. Itulah senangnya bila berkahwin dgn org satu kg. Blk kg tak perlu bergilir2. Stp thn jgk dia akan beraya di rumah kami dulu. Tiba2 thn ini tiada. Sgt pelik. Adalah saki baki kesedihan namun aku ok sahaja adanya.

Benar2 tidak spt yg aku jangkakan. Syawal kali ini memberikan senyuman yg tak putus sejak Syawal ketiga yg lps. Tak berhenti hadir menceriakan hari. Hanya waktu tidur sahaja yg memisahkan. Selebihnya, telefon sentiasa di tangan. Kalau inilah ketentuan yg Dia berikan, sesungguhnya aku amat2 menyenanginya. Keadaan ini sgt2 aku nikmati. Aku benar2 menghargai apa yg aku miliki waktu ini. Tak pernah sekali pun terfikir apa lg terlintas akan jd spt ini. Soalan yg sama sering kita tanyakan pd diri sndr mahupun sesama kita. Apa yg sudah terjadi sbnrnya?

Walau apa pun yg berlaku. Perasaan ini sgt mendamaikan. Keadaan ini juga amat menyenangkan. Segala kesakitan dan kesedihan terbang dan hilang begitu saja. Semudah dan seawal ini. Bagaikan mustahil tp itu hakikatnya. Kerana itu aku benar2 tersenyum waktu ini. Aku berjaya bangkit dr kegagalan yg mengecewakan. Aku berjaya bangun dr kesedihan yg menyusahkan. Nekad yg ada di dalam hati benar2 aku genggam kemas. Takkan aku biarkan goyah walau sehina mana sekali pun ia dtg menyembah. Itu kenyataannya.

Thursday, September 9, 2010

080910

8 September 2010 = 08.09.10

HAPPY BIRTHDAY TO ME

Monday, September 6, 2010

Setahun Yang Sama

Setahun yg lps perasaan yg sama wujud di dalam diri. Setahun yg lps rasa yg tak pernah aku mahu hadir mengiringi setiap langkah. Puas aku usir agar ianya pergi jauh. Namun tidak mahu ianya berganjak walau sedikit pun. Kini, setahun yg sudah berlalu ku kira akan membawa pergi segala rasa yg hanya menyakitkan hati. Tp tidak. Rasa itu kembali. Selepas setahun.

Setahun yg lalu. Bulan Ramadhan aku lalui dgn 1001 kepedihan. Bulan yg aku anggap akan memberikan kebahagiaan. Memberikan keinsafan kepada setiap insan yg melaluinya. Namun ianya tak seperti yg aku harapkan. Seminggu sblm berpuasa keadaan semakin meruncing dan itu adalah yg terakhir kali. Hari lahir yg berlalu juga menjadi hambar. Tawar seperti tiada gula. Hari lahir yg sepatutnya menjadi kenangan manis dlm hidup kita. Setahun hanya sekali. Peritnya aku telan dalam kepayahan. Bulan Syawal yg tiba juga menjadi kenangan yg terpahit di dalam hidup. Dan aku katakan tahun 2009 adalah tahun malang dan terburuk sepanjang aku menghirup nafas di muka bumi ini.

Setahun sudah berlalu. Knp rasa yg sama masih ada? Knp rasa yg sama berulang semula? Knp rasa yg sama kembali bersama? Knp rasa itu kembali wujud di waktu dan ketika yg serupa. Bulan Ramadhan, hari lahir dan bulan Syawal tahun ini aku rasakan seperti tiada apa. Hanya kesedihan yg menjadi santapan harian. Saat ini apa yg ada di dalam hati hanya kosong. Sungguh aku menduga ianya akan menjadi yg terindah. Kononnya yg terbaik. Kononnya yg terhebat. Seperti apa yg pernah didengar. Seperti apa yg pernah dikata. Namun sekali lg. Aku pasti kenangan terpahit akan berulang semula. Sama seperti setahun yg lalu.

Aku benar-benar sabar, redha dan tawakal saat ini....

Sunday, September 5, 2010

Kenapa Allah Temukan Kita Dengan Orang Yang Salah?


1. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.

6. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Salahkah?

Ku tatap dua bola matamu
Tersirat apa yang kan terjadi
Kau ingin pergi dariku
Meninggalkan semua kenangan
Menutup lembaran cerita
Oh sayangku aku tak mahu

Ku tahu semua akan berakhir
Tapi ku tak rela lepaskanmu
Kau tanya mengapa aku
Tak ingin pergi darimu
Dan mulutku diam membisu

Salahkah bila diriku terlalu mencintaimu
Jangan tanyakan mengapa
Karna ku tak tahu
Aku pun tak ingin bila
Kau pergi tinggalkan aku
Masihkah ada hasratmu
Tuk mencintaiku lagi

Apakah yang harus aku lakukan
Tuk menarik perhatianmu lagi
Walaupun harus mengiba
Agar kau tetap di sini
Lihat aku duhai sayangku

Dasar Penipu

Memang. Aku juga pernah menipu. Menipu kalau aku tak pernah menipu. Knp aku menipu? Utk menyelamatkan diri? Utk menutup kesalahan diri? Atau utk menjaga hati? Kesemuanya mungkin. Tiada yg tak mungkin. Menelan sebuah kepahitan kpd sebuah penipuan teramatlah perit. Pahit dan pedih rasanya. Tak terungkap dgn apa juga perkataan yg ada di dalam dunia. Betapa kepahitan itu membina satu dendam jauh di sudut hati ini.

Kononnya dr awal lg tidak suka org yg menipu. Kononnya dr dulu lg cukup bencikan si penipu. Kononnya sejak dahulu lg sgt pantang dgn sang penipu. Tp kalau diri sndr pun bergelar penipu bagaimana? Itu dinamakan CAKAP TAK SERUPA BIKIN. Aku tak perlu berbicara tentang pantang aku pd apa2. Cukup sekadar aku tak suka dgn kewujudan org ketiga. Lebih menekan jiwa bila penipuan berdasarkan apa yg aku tidak suka. Menipu, menipu, menipu dan terus menipu. Bagaikan malaikat bila di depan org lain. Bagaikan kau yg paling setia di dalam dunia ini. Kononnya kau manusia yg paling jujur dan naif di alam ini. Tp kau lupa, Allah itu Maha Adil.

Aku hanya punya 1 akal dan 9 nafsu. Tp kau mempunyai 9 akal dan 1 nafsu. Namun malangnya kau memperbodohkan 9 akal yg kau ada lantaran tidak mampu nak mengawal hanya 1 nafsu yg kau punya. Di mana agaknya letaknya kesempurnaan kpd sebuah kurniaan dr Allah S.W.T yg memberikan kau 9 akal utk kau gunakan ke arah kebaikan? Di mana agaknya kau letakkan 9 akal itu? Mungkin di lutut? Di siku? Di buku lali? Atau mungkin di tapak kaki? Malangnya dirimu kerana memperbodohkan diri sndr yg sebenarnya turut diperbodohkan oleh empunya 1 akal dan 9 nafsu itu. Namun kau tak pernah tahu. Kan aku sudah bilang? Jgn memperbodohkan org lain kerana takut kita juga akan diperbodohkan dan mungkin lbh teruk lg dr apa yg kita lakukan. Siapa tahu kan? Dan aku di sini hanya tertawa melihat dirimu yg turut diperbodohkan di dalam diam.

Aku tahu kau menipu. Hanya itu yg mampu aku katakan. Sbb itu aku kata, jgn menipu dgn penipu. Walaupun aku sudah tak begitu, tp aku punya rasa dan pengalaman. Apa saja alasan yg kau berikan pernah aku guna pakai dahulu. Katalah aku angkuh sekali pun. Aku tahu kau mmg menipu. Itu saja.