Nuffnang Ads

Tuesday, July 14, 2015

Tudung raya.

Letih. Tiap tahun selalu jadi macam ni. Suka buat kerja last minute. Suka sangat susahkan diri sendiri pastu stress sorang.

Penat cari tudung untuk baju first raya nanti. Wasap agent sana sini, dari Rawang ke Bangi ke Kajang ke Shah Alam semua takde stok. Semua dah sold out. Warna yang aku nak tu memang takde.

Ni semua sebab nampak ada orang pakai tudung warna yang matching sangat dengan lace baju kurung aku. Padahal masa tu dah dapat dah tudung untuk baju tu. Tapi bila nampak tudung pempuan tu terus nak beli jugak tak kira tak pedulik biarlah ada dua tudung sama warna pun.

Agent bagi pilihan lain. Memula tanak tapi lepas mintak pendapat kawan dia kata okay je aku pun ambik jela daripada takde.

Haih la lady love kenapa la susah sangat nak dapat kau nih. Tuela buat kerja last minute lagi. Padan muka sendiri.

Thursday, July 9, 2015

Think and decide.

Doktor pesan Zara kena dikuarantin. Tak boleh pergi school! Huh dahla taska yang buat dia kena chicken pox ni. Siapalah yang bawak virus agaknya.

Then, I have to think and decide. Zara kena balik kampung atau mommy cuti terus sampai lepas raya. Lagipun takde hati dah nak kerja. Bosan, meluat, menyampah, benci semua ada. Environment pun boring.

Kena cepat buat keputusan adoiii stress mak rasa. Kerja ada lagi tapi tak boleh nak kerja. Tapi dah malas nak kerja fikir raya je rasa. Jiwa mana jiwa? Hilang entah kat mana.

Seriously aku rasa dah malas nak masuk ofis. Lepas raya jela kerja. Boleh jalan dengan semua orang. Serabut betul nak fikir. Baik mommy fikir pasal anak yang tak sihat ni.

Bila.

Kita akan more appreciate people yang selalu ada dengan kita bila kita sedih atau susah. Mostly akan dikenang selalu as a person yang faham kita whatever the situation is.

Sebab tu orang kata bila kita jatuh kita akan kenal siapa kawan dan siapa lawan. Siapa yang stay siapa yang blah. Siapa yang bantu siapa yang tidak.

Kita sentiasa perlukan orang untuk bercerita dan mengadu. Kita nak ada orang yang sentiasa mahu menadah telinga menghulur bahu. Untuk mendengar dan bersandar.

Waktu ini, siapa yang bertanya khabar dan selalu bersama itu yang akan dikenang dan dihargai. Bagi yang diam tak punya hati, selayaknya kau dibenci.

Chicken pox and Zara.

I'm panic! Dulu masa aku kena chicken pox masa tu baru darjah 5. Tak sekolah seminggu pastu exam pun tak ambik kena delay. Tapi yang bagusnya walaupun lepas tu kena ambik exam sorang dalam bilik guru I'm still manage to dapat nombor satu. Sakit bukan penghalang.

Tapi bukan nak cerita pasal tu sebenarnya. Tengah memanjakan Zara kat pangku sambil tengok tv tetiba mata aku terpandang something kat tepi muka dia. Ada dua biji macam jerawat satu dah pecah satu lagi masih kembung. Melompat i tarik dia pergi bawah lampu then check her whole body.

Dan aku dapat kesan ada beberapa biji lagi kat tempat lain. Then entah apa motif aku emo terus tarik dia aku peluk then nangis semahu-mahunya. Errr. I dunno why. Aku rasa sedih dan sayu sangat. Tetiba rasa macam lost tak tahu nak buat apa. Call mak pun aku nangis. Rasa cuak, panik, risau semua all in one. Apa kehey la aku nih.

Call her daddy ask him to bring Zara to the clinic. I'm sure that is chicken pox la. Badan pun dah hangat sikit dah ni. Arghhh panik panik panik! Dahla nak raya lagi. I cannot imagine how's the raya will be.

Sedihnya la rasa tengok anak macam tu. Dengan aku yang tengah blur lagi. Seriously macam bengong je rasa pastu sedih gila rasanya. I'm crying out loud then.

Kerja dan nekad.

Fokus pada kerja tu kadang-kadang boleh buat kita lupa pada masalah sekejap. Walaupun tak lama tapi sekurang-kurangnya membantu untuk kita lupakan benda-benda bodoh tu.

Siapkan minit mesyuarat pun salah satu cara untuk lupakan masalah dan bagi tumpuan sepenuhnya pada kerja yang ada. Tapi bukan senang nak buat minit mesyuarat kalau otak tak fokus. Mana nak fikir ayat, mana nak taip, mana nak dengar recorder lagi. Orang nak call pun aku tak bagi. Jangan kacau orang nak buat minit!

Tapi kita tahu kita kena siapkan jugak kan? Dah namanya kerja. Suka ke tak suka ke kenalah nekad siapkan sebelum bos tanya untuk kali kedua. Walaupun dah tak larat nak fikir ayat dah ni.

Cakap pasal nekad. Hmmm nekad. Ye nekad. 

Semak.

SEMAK!!!

Tuesday, July 7, 2015

Hidup yang tiada jiwa itu apa?

Kau tahu, hidup tak semudah seperti yang kita rancang. Nak plan nak itu ini memang senang nak sebut. Tapi yang tentukan tetap Dia. Usaha macam mana pun, kuasa tetap pada Dia.

Apa saja yang ada dalam dunia ni semuanya tak kekal. Tak akan kekal. Peganglah kuat mana pun, ikatlah seketat mana pun, kalau bukan rezeki kita makanan dalam mulut pun boleh keluar balik.

Lumrah, manusia memang susah nak terima kenyataan. Bila dah takde baru kita kelam kabut nak menyesal nak rasa kehilangan. Masa ada kita tak nak pulak hargai.

Yang manis tetap manis. Yang sudah tawar, kau taburlah selautan gula sekalipun rasanya tetap tiada. Kosong dan tak punya jiwa. Tiada rasa, cuma terpaksa.

Monday, July 6, 2015

Rahsia.

Orang kata, kadang-kadang ada benda yang kita patut bagitahu. Tapi ada jugak benda yang tak payah bagitahu langsung.

Ada benda yang kita kena rahsia. Ada benda yang kita mesti sembunyi. Ada benda yang kita perlu sorokkan.

Kesan dan penerimaan manusia adalah berbeza. Bukan semuanya boleh terima dengan baik dan dengan hati yang berbuka apatah lagi nak berfikiran positif.

Persoalannya sekarang, adakah penerimaan dan perasaan yang ada itu akan masih sama dan tetap akan bertahan sekiranya kau tahu semua rahsia yang tersimpan?

Sesungguhnya, memang terlalu banyak rahsia. Kisah hebat antara dua jiwa. Semuanya memang misteri. Biarlah kau fikir dan cari sendiri.

Dan andainya kau ketemu. Waktu itu, jangan pernah menyesal kerana masih mahu berada di situ.

Durian free.

Blogging sambil makan durian tu best. Sambil makan sambil taip sambil menung. Aku cuma mampu senyum. Durian free memang sedap.

First time buka puasa kat luar hari ni. Selain dengan family kat Seremban hari tu. Lepas makan tak tunggu lama budak kecik buat hal. Nak itu la ini la. Lepas buka pergi ofis jap bagi tengok YouTube seminit dua dah jom balik.

Letih semalam tak hilang lagi. Sampai bila entah baru tak letih memanjang letih saja aku ni. Batuk pun still tak okay lagi. Tapi sebab aku tengah hangin tak peduli la demam ke panas ke aku belasah gak durian tu. Niat hati nak share tapi sape suh ego padan muka aku makan sorang 5 bijik.

So cerita dia sekarang aku dapat durian free. Suka makan. Tapi Zara tak suka. Ikut sape pun tak tau.

Soal percaya.

Hidup ni hakikat. Pahit atau manis, suka atau tidak, kau tetap kena telan jugak. Walaupun susah, payah, perit tapi bila yang bernama sebuah hakikat dan kenyataan, itulah jalan hidup yang kau mesti terima.

Percaya atau tidak itu masalah diri sendiri. Aku pernah percaya tapi bila sekali kepercayaan itu dikhianati, tiada apa lagi yang tinggal waima 1% sekalipun. Sebab? Aku tahu dan yakin benda tu akan berlaku lagi walaupun janji untuk tak ulang lagi ditabur 1000 kali. Walau seinci pun aku takkan pernah percaya lagi. Aku berhenti untuk mempercayai.

Bertahan tanpa rasa percaya itu bodoh. Bertahan tanpa ada kepercayaan itu buang masa. Tanpa percaya apa saja yang kau ada takkan ke mana-mana. Kerana hati tak akan tenang, hidup tak akan aman. Penuh dengan curiga dan prasangka. Cemburu tak berhenti membuta tuli.

Bertahan kerana sesuatu itu juga biar ada batasnya. Bertahan kerana seseorang itu pun biarlah kena pada tempatnya. Sedangkan hati sendiri tak rela. Sedangkan hati sendiri dah tak punya jiwa. Sedangkan dalam hati dah tiada rasa.

Kalau kau tak percaya, kenapa kau masih ada? Kenapa kau masih di situ? Aku ulang, itu bodoh. Sangat bodoh. 

Apa yang kau nak lagi sebenarnya?

4 in the morning.

Its already 3.30am now. Dah tido tapi terjaga then terus makan. Dah lama takde rasa macam ni.

Bila terjaga kita ada perasaan marah dan benci. Kita rasa macam betul ke eh. Kita ada rasa macam 'what the hell is going on?'

Nasib baik ada budak kecik kat sebelah I. Look at her face then I am okay.

I'm just too tired. Awal pagi dah bangun buat kerja rumah. Even sampai dah nak maghrib baru betul-betul stop tu pun still ada yang tak sempat sebab dah penat sangat.

Zara ada ke takde ke still bangun awal. Susah betul nak tido lama ke nak rasa bangun lambat ke. That's not me. Its all about responsibility. Being a mom then play the role.

Merepek apa pagi-pagi buta ni. Erghhh sometimes I'm just being too sarcastic for those yang suka menyusahkan hidup orang lain. Stop it la.

Sunday, July 5, 2015

So?

How peaceful I am for a month. Tapi bila tetiba I dapat tahu something. Ini memang buat orang marah.

Could you please stop being a stupid moron stalker? You! Yes, you!

I nak tulis tentang apa, siapa, kenapa, mengapa, bagaimana, whatever. Tangan dan jemari ini punya hak. Not yours.

Kau nak baca, kau baca. Sekali pun aku tak pernah jemput kau datang menyemak kat sini. Tapi kalau kau baca untuk cari salah orang lepas tu nak komplen nak meroyan macam orang sewel yang insecure, better kau blah.

Banyak kali sangat dah aku sabar ni.

That's all.

Baju raya dah siap. Horeyyy!

Dah hampir 20 hari kita berpuasa. Sikit je lagi nak raya. Tak sabar!

Baju raya dah ambik semalam. Tiga baju mommy, tiga baju Zara. Excited sangat bila nampak baju Zara. Comel yang amat sangat! Dan memang sebijik sedondon dengan baju mommy. Tak sabar nak tunggu Zara balik nak suh dia try. Dengan peplum, kurung moden ngan design 'Erin malik' arghhhh I can't imagine the cuteness.

Terubat la hati mommy lepas telan air liur dan gigil tangan bayar RM600++ untuk upah baju saja. Nak tercekik dah tapi bayar jelah sebab best quality so nak komplen pun macam fikir banyak kali. Memang mahal dengan tailor ni pun. Dahla ada lagi satu baju mommy ngan Zara kat tailor lain tak bayar lagi. Stress.

Nasib baik tahun ni daddy dia tolong bayarkan hahaha so mommy goyang kaki. Walaupun kena perli 'U tempah baju anak kat hatta ke rizalman baju budak sampai beratus2?' Haha kesah plak I. Baju mommy je bayar sendiri. Huhhhhh.

But definitely memang puas hati. Orang kata kalau mahal tapi berbaloi kita pun pejam mata. Kualiti yang kita nak since kitorang memang dah tahu rate tailor tu agak mahal tapi yang bagusnya request lah design apa sekali pun dia memang boleh buat. Takpelah setahun sekali je. Tahun depan kena planning awal-awal, standby duit siap-siap so that tak terasa sangat nak bayar sekelepuk macam tu.

I'm so happy. Lepas ni mission cari tudung pulak. Alhamdulillah tahun ni Allah permudahkan semua benda nak compare dengan tahun lepas memang banyak sangat beza. Thank you for those yang selalu ada kat sebelah. 

Sunday morning.

Happy Sunday. Not so happy pun sebab Zara takde dah 3 malam. Rindu sangat bila dia takde tapi takpelah bagi chance kat mommy nak rest.

Almost a week tak sihat. Start with a sore throat pastu batuk then flu. Kepala pun berat je till now. Dua hari tak kerja cuma dok rumah rest, tido dan tengok tv. Live and love. 😉

Lemau sangat dua tiga minggu ni but I'm still doing fine. Sayang, senyum dan hidup. Jangan buang masa untuk negativity yang boleh buat kita down. Dalam tak sihat pun boleh happy jugak since ada orang yang take care. I love that. Thank you sebab layan je perangai mengada orang tak sihat ni. And congrats sebab dah berjangkit hahaha.

Have a good weekend!